授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 環境保全に関連する材料工学分野の各種文献を学生自身が探索して、最近の研究動向を整理する。
低環境負荷を基盤とする資源循環および分離工学技術、環境負荷の低い物質への代替材料開発、環境負荷の低いプロセスの開発等について、基礎および応用、背景や重要性など、自身の研究の遂行に必要となる知識の整理と理解の深化を目指す。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire an understanding of materials sciences and engineering from the viewpoint of environmental protection.
The understanding will be deepened by making literature review of recent journal papers. Through the course, students will develop a deep understanding of the recent developments of environmental low-impact materials and their processing, including chemical separation techniques, and students will extend their capabilities of planning, conducting, and completing their research works. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 自身の研究について、計画、実施、および完了する能力を身に着ける。
自身の研究の遂行に必要となる分野の基礎および応用、背景や重要性などを理解し、研究成果を理論的に説明できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students develop the ability to plan, conduct, and complete their own research.
Students will be able to understand the basics, applications, backgrounds, and importance of the academic field necessary to carry out their own research, and be able to explain their research results theoretically. |
|
|
バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 物理化学1~4,素材プロセス工学,化学基礎Ⅰ,Ⅱ,分離工学 |
|
|
バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Physical Chemistry (1-4), Material Processing, Fundamentals of Chemistry,Separation Engineering |
|
|
授業の内容【日本語】 Course Content | | 以下の内容について最近の研究動向を文献調査、発表、討論する。
1.低環境負荷を基盤とする資源循環および分離工学技術
2.環境負荷の低い物質への代替材料開発
3.環境負荷の低いプロセスの開発
発表には十分な文献調査と資料作成などの準備を行った上で臨むこと。 |
|
|
授業の内容【英語】 Course Content | | Literature survey, presentation and discussion on environmental low-impact materials and their processing and recycling, including chemical separation techniques. |
|
|
成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 発表と質疑応答を総合して判定する。100点満点で60点以上を合格とする。
低環境負荷を基盤とする資源循環および分離工学技術,環境負荷の低い物質への代替材料開発,環境負荷の低いプロセスの開発について,正しく理解して説明できることを合格の基準とする。 |
|
|
成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Both of presentation and discussion are evaluated for the grade judgement.
To pass, students must earn at least 60 points out of 100.
It is required to understand and explain the recent developments of environmental low-impact materials and their processing and recycling. |
|
|
履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
|
履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No registration requirements are required.
Face-to-face classes. |
|
|
教科書【日本語】 Textbook | | |
|
教科書【英語】 Textbook | | Specified as needed during the seminar |
|
|
参考書【日本語】 Reference Book | | |
|
参考書【英語】 Reference Book | | Specified as needed during the seminar |
|
|
授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 発表には十分な文献調査と資料作成などの準備する。
質疑応答の内容について、再考してまとめる。 |
|
|
授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Prior to the presentation, prepare for sufficient literature survey and preparation of presentation materials.
After the presentation, reconsider and summarize the contents of the Q&A. |
|
|
使用言語【英語】 Language used | | |
|
使用言語【日本語】 Language used | | |
|
授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
|
授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|