授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 輪講Aに引き続き、電子顕微鏡の基礎的な教科書に基づき、輪講形式で電子回折の原理および電子顕微鏡の結像理論をさらに深く学ぶことを目的とする.特に輪講Bでは電子顕微鏡のハードウェアについての概略を学ぶ
到達目標:さらに深く専門的文献を読み解き,電子回折および電子顕微鏡の理解を深め,実際の実験の場に応用できる実践力をつけることを目標とする。. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this seminar is to learn the fundamental principles of electron diffraction and imaging theories of transmission electron microscopy in the form of students taking turns reading and explaining a fundamenta textbook. In particular, seminar B focuses on hardware of the electron microscopes. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 輪講Aに引き続き、電子顕微鏡の基礎的な教科書に基づき、輪講形式で電子回折の原理および電子顕微鏡の結像理論をさらに深く学ぶことを目的とする.特に輪講Bでは電子顕微鏡のハードウェアについての概略を学ぶ
到達目標:さらに深く専門的文献を読み解き,電子回折および電子顕微鏡の理解を深め,実際の実験の場に応用できる実践力をつけることを目標とする。. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The purpose of this seminar is to learn the fundamental principles of electron diffraction and imaging theories of transmission electron microscopy in the form of students taking turns reading and explaining a fundamenta textbook. In particular, seminar B focuses on hardware of the electron microscopes. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | All related physical/chemical courses |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 輪講形式で電子回折の原理および電子顕微鏡の結像理論を学ぶ.毎回輪番でレポーターがあらかじめ予習した教科書の内容を説明しながら教科書を読み進める.レポーターは他の参加者の質問に回答し、議論をしながら理解を深めていく。
1.電子顕微鏡の電子源
2.電子顕微鏡のレンズ、絞り、解像度
3.真空排気システム、試料ホルダー、試料調整など |
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授業の内容【英語】 Course Content | | Students learn the fundamental principles of electron diffraction and imaging theory of electron microscopy in the form of reading a textbook in turn: A student in turn should act as a reporter, explaining the assigned paragraphs, based on which the other students may ask questions and discuss the contents, while the reporter in charge should reply the questions and take initiative in discussion.
1. On the electron sources of electron microscopes
2. Lens system, apertures and resulting resolution of electron microscopes
3. Associated equipment: vacuum system, sample holders, sample preparations and so on. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 輪講において、レポーター担当時の調査準備状況、進め方について総合的に評価する.またレポーター担当者でない場合には議論への参加状況、積極的な質問の姿勢などが評価の対象となる.これら全体を加味して評点をつける.電子顕微鏡に関する基礎的事項を理解し、合理的に説明できることを合
格の基準とする。積極的な質問を行う、討論を活性化させるなどの貢献度に応じて、さらに成績に反映させる. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Grading will be based on attendance, the quality of resume, and assessment of performance in the seminar. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | no specific requirements are imposed. |
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教科書【日本語】 Textbook | | D. B. Williams, C. B. Carter著 Transmission Electron Microscopy, Part 1: Basics 第二版(シュプリンガー) |
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教科書【英語】 Textbook | | D. B. Williams, C. B. Carter: Transmission Electron Microscopy, Part 1: Basics 2nd ed.(Schpringer Verlag) |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 適宜レポータは担当個所の詳細を調査するために自身で参考書を検索すること.古典的な教科祖としては:P.B. Hirschら著 Transmission Electron Microscopy of Thin Crystal (Krieger) |
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参考書【英語】 Reference Book | | No specific textbooks are designated, though fundamental textbooks on electron microscopy and solid-state physics may be appropriately referred from time to time.
But e.g., P.B. Hirsch et al, Transmission Electron Microscopy of Thin Crystals |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | レポーターはあらかじめ担当個所のレジュメを作成し、輪講時に配布する |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | A reported in turn should prepare a resume for the paragraphs in charge in advance and distribute it to the other audience. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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