授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本講座は,実験データの取得および解析に必要な技法を理解するとともに,その実践力を養成することが目的である。電圧・電流等の信号計測は,電気,電子,情報・通信において重要な技術である。本講座の目標は、信号計測の主要な方法の原理と誤差の評価方法等がわかるとともに,これらの計測データをソフトウェア(LabVIEWおよびScilab)を用いて処理・解析できることである。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this class is to deepen the understanding of the techniques that are necessary for data acquisition and analysis in experiments, and to obtain practical skills. The signal measurement of voltage / current etc. in the experiment is important for the electrical engineering, electronics, information and communication engineering. Students will be able to 1) understand the principle of the signal measurement method, 2) understand the evaluation method of the error on the signal measurement; and 3) process and analyze the measured data using software (LabVIEW and Scilab). |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 本講座は,実験データの取得および解析に必要な技法を理解するとともに,その実践力を養成することが目的である。電圧・電流等の信号計測は,電気,電子,情報・通信において重要な技術である。本講座の目標は、信号計測の主要な方法の原理と誤差の評価方法等がわかるとともに,これらの計測データをソフトウェア(LabVIEWおよびScilab)を用いて処理・解析できることである。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The purpose of this class is to deepen the understanding of the techniques that are necessary for data acquisition and analysis in experiments, and to obtain practical skills. The signal measurement of voltage / current etc. in the experiment is important for the electrical engineering, electronics, information and communication engineering. Students will be able to 1) understand the principle of the signal measurement method, 2) understand the evaluation method of the error on the signal measurement; and 3) process and analyze the measured data using software (LabVIEW and Scilab). |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 電磁気、電気回路、電子回路、数学1&2、プログラミング、確率・統計 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | electromagnetics, electric circuits, electronics circuits, mathematics1 & 2, programming, probability / statistics |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1. 信号計測
1.1 測定器の定義と仕様
1.2 回路設計の基本
1.3 電圧測定,電流測定,抵抗測定
1.4 測定におけるエラーソース
1.5 PCベース計測器の構成
1.6 実験データの採集とプログラミング
2. データ解析
2.1 統計解析(誤差と最小2乗法、基本統計量、検定)
2.2 時系列解析(FT、FFT、WT、伝達関数、カオス)
2.3 相関解析(自己相関、相互相関)
2.4 スペクトル解析(フーリエ解析、フーリエ変換、スペクトル密度関数)
2.5 シミュレーション・観測実験データ解析(基礎)
2.6 シミュレーション・観測実験データ解析(応用)
TACTを用いたオンライン講義の進め方
・授業中に指定された日付までに講義・演習の資料がTACTに登録されるので、それぞれ自習すること。
・講義と演習の後には毎回、課題を出すので、TACTを用いて指定の日付までに課題の回答レポートを提出すること。レポートの提出をもって受講扱いとする。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Signal measurement
1.1 Measuring instrument definition and specification
1.2 Basics of circuit design
1.3 Voltage measurement, current measurement, resistance measurement
1.4 Error source in measurement
1.5 Configuration of PC-based instrument
1.6 Collection and programming of experiment data
2. Data analysis
2.1 Statistical analysis (error, least-square fitting, basic statistics and test)
2.2 Time series analysis (FT, FFT, WT, transfer function, chaos)
2.3 Correlation analysis (autocorrelation, cross-correlation)
2.4 Spectral analysis (fourier analysis, fourier transform, spectral density function)
2.5 Simulation · Observation Experimental Data Analysis (Basic)
2.6 Simulation / Observation Experimental Data Analysis (Application)
Procedures of online lectures and exercises
・The documents of the online lectures and exercises will be uploaded onto the TACT by the dates shown in the seminar.
・Please take these online lectures and exercises, and submit your report by the dates shown in the seminar. Students are considered to have taken the lectures and exercises by submitting the report. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | セミナー形式の発表内容,講義の理解度,演習の解析結果レポートを総合して,目標達成度を評価する。100点満点で60点以上を合格とする。
成績評価
(2020.4以降の入学者)
A+:100-95, A:94-85, B:84-75, C:74-65, C-:65-60, F: 59
(その他)
S:100-90, A:89-80, B:79-70, C:69-60, F:59- |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Evaluate the target achievement level by comprehensively summarizing the presentation content of the seminar, the degree of understanding of the lecture, and the analysis result report of the exercise. Pass score of 60 points or more with 100 full marks.
Grading by Exercises and Reports.
(enrolled student after 2020.4)
A+:100-95, A:94-85, B:84-75, C:74-65, C-:65-60, F: 59
(enrolled student after 2011.4)
S:100-90, A:89-80, B:79-70, C:69-60, F:59- |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修を希望する者は,4/10(月)までにTACTにログインし,講義サイト「大学院基礎科目ガイダンス」が表示されていることを確認すること。表示されていない場合は,[メンバーシップ]-[参加可能な講義サイト]のタブから「大学院基礎科目ガイダンス」を検索し,参加すること。
>>> 登録に問題がある場合,その他不明なことがあれば,電子メールで,氏名・学生番号を明記した上で,小島(kojima_at_NUEE(_at_を@に置換,NUEE=nuee.nagoya-u.ac.jp))まで連絡すること。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Students have to join the guidance course site on TACT by Apr. 10 (Mon.).
When you cannot find this course site on TACT, contact to Assoc. Prof.
Kojima (kojima_at_NUEE (replace "_at_" by "@" and "NUEE" by
"nuee.nagoya-u.ac.jp") by e-mail. Fill out your student ID No. and your
name in the e-mail. |
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教科書【日本語】 Textbook | | Low Level Measurements Handbook (6th Ed.), Keithley を配布
データ解析のプリントを配付
「新しい誤差論 実験データ解析法」共立出版 吉澤康和著
「スペクトル解析」朝倉書店 日野幹雄著
「ランダムデータの統計的処理」培風館 J.S.ペンダット/A.G.ピアソル共著 得丸英勝他訳 |
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教科書【英語】 Textbook | | ・"Low Level Measurements Handbook (6th Ed.), Keithley" and data analysis prints will be distributed.
・"Atarashii Gosa-Ron (in Japanese)" by K. Yoshizawa (Kyoritsu)
・"Spectral Analysis (in Japanese)" by M. Hino (Asakura)
・"Random Data: Analysis and Measurement Procedures" by J. S. Bendat and A. G. Piersol (John Wiley and Sons) |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | LabView Programming Guide ASCII |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | This course will expect preparing and submitting report on lectures’ content outside class hours. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 本授業は対面での実施を基本とするが,必要に応じて遠隔授業(TACTを用いたオンデマンドを含む)で行われる。 |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Lectures will be given face-to-face basically, but if necessary, remotely (zoom or on-demand via TACT). |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問は,TACT機能「メッセージ」により行うこと。
授業に関する受講学生間の意見交換は,TACT機能「メッセージ」により行うこと。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・Contacting Faculty: Questions are received during or after class time and via TACT messenger.
・Discussions among students about the class should be via TACT messenger. |
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