授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | この授業では,エネルギー資源の処理のための現行および先進的プロセスシステムを解析および設計する最新の知識と設計力を身につけることを目的として受講生がそれを習得するとともに,演習問題の解題やロールプレイ実習の知識を通じて総合力を獲得し,コミュニケーション力を涵養することになります.この授業科目の修得により,以下のことができるようになるのが最終到達目標です.
1) エネルギー資源プロセス・システムの一例について説明できる.
2) エネルギー資源リサイクルの有無によるエネルギー生産コストの計算ができる.
3) エネルギー生産に伴う有害廃棄物の体系的管理方法の一例について説明できる.
4) 有害廃棄物処分システムの安全性能評価方法の一例を説明できる.
5) リスクコミュニケーションの原理と方法を理解し組織で実践できる. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This class is intended to master the most recent knowledge and to obtain ability of process systems analyses and design for the current and advanced processing of energy resources. Comprehensive ability is gained for the students who take this class through a few problem solving opportunities with reporting and communication skills are also cultivated by knowledge on role-play exercise.
The final goals for the student who takes this class to achieve are obtaining the abilities of the following;
1) one can explain an example of process systems for energy resources,
2) one can evaluate unit cost of energy production with and without recycling energy resources,
3) one can explain an example of systematic management of hazardous waste,
4) one can explain an example of safety performance assessment of waste disposal system for the hazardous waste, and
5) one can implement and put risk communication into practice in his or her organization as well as understanding its principles and means. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この授業では,エネルギー資源の処理のための現行および先進的プロセスシステムを解析および設計する最新の知識と設計力を身につけることを目的として受講生がそれを習得するとともに,演習問題の解題やロールプレイ実習を通じて総合力を獲得し,コミュニケーション力を涵養することになります.この授業科目の修得により,以下のことができるようになるのが最終到達目標です.
1) エネルギー資源プロセス・システムの一例について説明できる.
2) エネルギー資源リサイクルの有無によるエネルギー生産コストの計算ができる.
3) エネルギー生産に伴う有害廃棄物の体系的管理方法の一例について説明できる.
4) 有害廃棄物処分システムの安全性能評価方法の一例を説明できる.
5) リスクコミュニケーションの原理と方法を理解し組織で実践できる. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This class is intended to master the most recent knowledge and to obtain ability of process systems analyses and design for the current and advanced processing of energy resources. Comprehensive ability is gained for the students who take this class through a few problem solving opportunities with reporting and communication skills are also cultivated by role-play exercise.
The final goals for the student who takes this class to achieve are obtaining the abilities of the following;
1) one can explain an example of process systems for energy resources,
2) one can evaluate unit cost of energy production with and without recycling energy resources,
3) one can explain an example of systematic management of hazardous waste,
4) one can explain an example of safety performance assessment of waste disposal system for the hazardous waste, and
5) one can implement and put risk communication into practice in his or her organization as well as understanding its principles and means. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 工学部の原子力燃料サイクル工学を既習であることが望ましいが,必須ではありません. |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | No specific prerequisite subjects are requied, but 'Nuclear Fuel Cycle Engineering,' in the school of Engineering is preferable to master in undergraduate school education. |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.原子力燃料サイクルの概要
2.原子力燃料サイクルにおける材料プロセス・フロー
3.燃料サイクルのプロセス・システム1(資源循環技術各論)
4.燃料サイクルのプロセスシステム2(資源利用率解析),
5.燃料サイクルのプロセス解析(資源循環効果のモデル化)
6.燃料サイクルの経済性,
7.放射性廃棄物管理の技術各論
8.廃棄体の作製プロセス
9.処分の性能評価
10.廃棄物処理プロセスの研究開発
11.廃棄物処分プロセスの研究開発
12.廃棄物処理プロセスの安全管理
13.リスク管理とコミュニケーション
14.リスクコミュニケーション演習の基礎
15.プロセス解析演習
初回の授業では授業の進め方とともに次回授業の講義資料を配布します.また次回授業までに予習すべき専門用語も示すので,専門用語を調べて理解するとともに講義資料を熟読しておいて下さい.第2回以降も同様に授業をすすめるので予習しておいてください.また,講義内容の復習と応用力の涵養のために3回に分けてレポート課題を提示するので,指定の日程までにすべて提出して下さい.更に,授業の到達目標が達成されているかどうかを確認する期末試験を全項目終了後に行ないます.. |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Nuclear Fuel Cycle,
2. Process Systems in Nuclear Fuel Cycle,
3. Process Analysis on Nuclear Fuel Cycle,
4. Economics of Nuclear Fuel Cycle,
5. Process Analysis of Recycling,
6. Economics of Nuclear Fuel cycles,
7. Tehnologies for Nuclear Waste Management,
8. Conditioning and Packaging of Nuclear Wastes,
9. Performance Assessment of Nuclear Waste Disposal,
10. Recent Developments of Nuclear Waste processing Technology
11. Recent Developments of Nuclear Waste Dispodsal Technology,
12. Safety Analyses on a Nuclear Waste Processing Facility,
13. Risk Management and Comminucations,
14. Risk Communication exercise, and
15. Problem solving on process analyses practice. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 達成目標に対しての習得度をレポート課題演習(60%)と期末試験(40%)で評価する.期末試験または代替するレポートで出題される基本的な問題を解くことができれば,合格です.また,レポート課題の一部にあるような,より難易度の高い問題が解けるようであれば,達成状況に応じて評価に反映されます.評点の基準は工学研究科の基準通りです. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Outcomes are evaluated on the final exam as 40%, reporting as 60%; a student who marks greater than 60% pass the class. a student who has successfully solved an advanced problems appeared in the reporting exercises may gain additional points for evaluation.
Evaluation of grade will follow the standard provided by the Graduate School of Engineering. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修の必要要件はリスクコミュニケーション演習に参加できることとなります.
さらに毎回の講義に出席し,復習のためのレポート提出期限を厳守する必要があります.
【2022年度秋学期の講義について】
新型コロナウイルス感染症(COVID-19)対策の一環として,講義はNUCTを利用しながら原則として遠隔(Zoomを利用)で行います.パワーポイントスライドやYouTubeのビデオ教材を使用しますので,あらかじめNUCTにアクセスして予習しておいてください.授業の予習復習はNUCTの小テスト機能または課題機能を利用します.
リスクコミュニケーションに係る授業では対面による演習を行い,参加することが,当該授業の単位を修得するために必要不可欠です.この日に授業に参加できない受講者は受講をしないか,取り下げて下さい. |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Attendance at risk communication exercise is essential to obtain credit of this course.
Attendance at every lecture is mandatory as well as keeping deadlines strictly for submission of a few reports.
[About the class in 2022]
Due to countermeasure against COVID-19, lectures in the current class will be given as distance learning, in principal, online or on-demand basis by an assist of NUCT, where MS power point files or YouTube videos are provided, you should download the specified files and watch or read them prior to each class. The preparation and review should be performed on NUCT's quiz or reporting features. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 教科書はR. G. Cockran et al., The Nuclear Fuel Cycle: Analysis and Management, American Nuclear Society (1999)を使用します.図書館で閲覧して下さい.教科書は英文で記述され,採録資料が米国のデータに基づくものですので,我が国の情勢に合わないこともあり,講義資料を毎回配布します.このため,教科書の購入は不要です. |
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教科書【英語】 Textbook | | R. G. Cockran et al., The Nuclear Fuel Cycle: Analysis and Management, American Nuclear Society (1999).
Because the textbook is written in English and the reference data are collected in the United States of America, recent domestic situation and information are different from what are described; Students can read the textbook in the university library and may not be required to purchase it; the lecture materials are distributed in every lecture. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 1) P. D. Wilson, The Nuclear Fuel Cycle from Ore to Waste, Oxford University Press (1996).
2) M. Benedict et al., Nuclear Chemical Engineering, McGraw-Hill (1982).
3) 関連する最近の学術雑誌論文
3)は授業内で紹介します.また,1)~3)に示される文献は,理解を深化させるためのものであり,図書館で閲覧することができます, |
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参考書【英語】 Reference Book | | 1) P. D. Wilson, The Nuclear Fuel Cycle from Ore to Waste, Oxford University Press (1996).
2) M. Benedict et al., Nuclear Chemical Engineering, McGraw-Hill (1982).
3) Recent academic papers related topics given in the class.
The above mentioned references are available to read in the University Library for advanced reading. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | The information and instruction are given at the first class. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | Zoom会議またはteams会議システムを用いる遠隔会議で開講する. |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Remote class using Zoom or Microsoft teams system. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | The lecture materials are provided through NUCT. |
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