学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
工・博前
時間割コード
Registration Code
2862514
科目区分【日本語】
Course Category
専門科目
科目区分【英語】
Course Category
Specialized Courses
科目名 【日本語】
Course Title
実学概論A
科目名 【英語】
Course Title
Introduction to practical study for future society 2050 (A)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
瓜谷 章 ○ 尾上 順 山田 智明
担当教員 【英語】
Instructor
URITANI Akira ○ ONOE Jun YAMADA Tomoaki
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 金曜日 5時限
Spring Fri 5
授業形態
Course style
講義
Lecture
学科・専攻【日本語】
Department / Program
総合エネルギー工学専攻
学科・専攻【英語】
Department / Program
Department of Applied Energy
必修・選択【日本語】
Required / Selected
選択
必修・選択【英語】
Required / Selected


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
少資源国の我が国にとって, エネルギー問題は日本社会全体に関わる最重要課題の1つである。我が国にとって今後重要な電源候補である火力・原子力・再生可能エネルギー・核融合を考えても, 単に工学的な技術開発だけでなく環境学・経済学・法学・社会学・哲学など様々な学術分野が大きく関わっている。したがって, これからは, エネルギーの川上から川下まで一気通貫した超学際教育による人材育成が必要不可欠となる。本講義では、様々な分野において第一線で活躍されている学内・学外講師による多様な講義とグループワークを通じて, エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得ると同時に, 2030年目標であるSDGsの視点を踏まえて, 2050年のエネルギー・社会問題を見通せる眼力と問題抽出・解決能力の基礎スキルを獲得することを目的とする。
●エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得る。
●グループワークを通じて, 司会進行・取りまとめ・プレゼンのスキルを習得する。
●2030年達成目標としたSDGsの視点から自分が解決したい2050年のエネルギー・社会で想定される問題を抽出し, 解決に向けての自分の考えを提言することができる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Since Japan is a resource-poor country, the energy problem is one of the most important issues related to the whole of Japanese society. When considering thermal, nuclear, renewable, and nuclear fusion energy as important power source candidates for Japan’s future needs, development in technology as well as the involvement of academic fields such as environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy are, needless to say, but integral.
Therefore, it will be indispensable to develop human resources through transdisciplinary education, so we can more fully understand the influence of both the production and the consequence of Japan’s energy choices for today and in the future.
The purpose of this course is to acquire general, but multi-faceted knowledge of energy, environmental science, economics, law, sociology, and philosophy through lectures and group work by on-campus and off-campus instructors who are active on the front lines of their respective fields and to acquire basic skills of ability to extract and solve energy and social problems in 2050 from the prospective of SDGs-2030.

●To acquire general yet multi-faceted knowledge of energetics, environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy.
●To acquire moderating, coordinating, and presenting skills through group work.
● To extract the problems that can be expected in the energy using Japanese society of 2050 and to present the ideas toward their solutions from the perspective of the SDGs-2030.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
少資源国の我が国にとって, エネルギー問題は日本社会全体に関わる最重要課題の1つである。我が国にとって今後重要な電源候補である火力・原子力・再生可能エネルギー・核融合を考えても, 単に工学的な技術開発だけでなく環境学・経済学・法学・社会学・哲学など様々な学術分野が大きく関わっている。したがって, これからは, エネルギーの川上から川下まで一気通貫した超学際教育による人材育成が必要不可欠となる。本講義では、様々な分野において第一線で活躍されている学内・学外講師による多様な講義とグループワークを通じて, エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得ると同時に, 2030年目標であるSDGsの視点を踏まえて, 2050年のエネルギー・社会問題を見通せる眼力と問題抽出・解決能力の基礎スキルを獲得することを目的とする。
●エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得る。
●グループワークを通じて, 司会進行・取りまとめ・プレゼンのスキルを習得する。
●2030年達成目標としたSDGsの視点から自分が解決したい2050年のエネルギー・社会で想定される問題を抽出し, 解決に向けての自分の考えを提言することができる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Since Japan is a resource-poor country, the energy problem is one of the most important issues related to the whole of Japanese society. When considering thermal, nuclear, renewable, and nuclear fusion energy as important power source candidates for Japan’s future needs, development in technology as well as the involvement of academic fields such as environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy are, needless to say, but integral.
Therefore, it will be indispensable to develop human resources through transdisciplinary education, so we can more fully understand the influence of both the production and the consequence of Japan’s energy choices for today and in the future.
The purpose of this course is to acquire general, but multi-faceted knowledge of energy, environmental science, economics, law, sociology, and philosophy through lectures and group work by on-campus and off-campus instructors who are active on the front lines of their respective fields and to acquire basic skills of ability to extract and solve energy and social problems in 2050 from the prospective of SDGs-2030.

●To acquire general yet multi-faceted knowledge of energetics, environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy.
●To acquire moderating, coordinating, and presenting skills through group work.
● To extract the problems that can be expected in the energy using Japanese society of 2050 and to present the ideas toward their solutions from the perspective of the SDGs-2030.
バックグラウンドとなる科目【日本語】
Prerequisite Subjects
特に無し
バックグラウンドとなる科目【英語】
Prerequisite Subjects
nothing special
授業の内容【日本語】
Course Content
第1回(4/14):ガイダンス
第2-3回(4/21, 28) :第1話(丸山先生:再生可能エネルギーの社会的受容性)
第4-5回(5/12-13)  :第2話(大橋先生:エネルギー地政学と技術イノベーション)
第6-7回(5/19, 26) :第3話(下山先生:エネルギー問題と法的制御)
第8-9回(6/2, 16)  :第4話(牧 先生:脳科学~心にひびくデザイン~)
第10-11回(6/23, 30):第5話(白井先生:地経学・技術環境地政学)
第12-15回(7/7,14,21,28):個別発表による審査と修了式
授業の内容【英語】
Course Content
成績評価の方法と基準【日本語】
Course Evaluation Method and Criteria
成績評価は合格・不合格により行なう。評価基準は主に次の2点に基づき総合的に評価する。
①各講師から出される課題について想定される異分野の学生との知識の共有・意見交換など積極的にグループワークに取り組んでいるか。
②授業の目的に沿った課題発表・レポート作成を行っているか。
成績評価の方法と基準【英語】
Course Evaluation Method and Criteria
Grades will be evaluated on a pass/fail basis. The evaluation criteria will be comprehensively evaluated mainly based on the following two points.
(1) Are students actively engaged in group work, such as sharing knowledge and exchanging opinions with students from different fields, regarding the assignments given by each lecturer?
②Are students presenting assignments and writing reports in line with the purpose of the class?
履修条件・注意事項【日本語】
Course Prerequisites / Notes
●オリエンテーションに必ず出席し, SDPsの趣旨と導入科目であることを理解した上で, 受講すること。
●自然科学・社会科学との超学際領域に興味を持って積極的に参画できること。
●定員30名を超える場合は選考する。

毎回の出席とグループワークの積極的参画(司会・発表・発言)に努めること。
履修条件・注意事項【英語】
Course Prerequisites / Notes
●Be sure to attend the orientation and understand the purpose of the SDPs and that they are introductory subjects before taking them.
●Be able to actively participate with an interest in transdisciplinary fields involving natural sciences and social sciences.
●If the number of applicants exceeds 30, a selection will be made.
教科書【日本語】
Textbook
各講師がテーマに応じて資料を配布する。
教科書【英語】
Textbook
Each lecturer distributes materials according to the theme.
参考書【日本語】
Reference Book
各講師が必要に応じて授業で示す。
参考書【英語】
Reference Book
Each instructor will show it in class as needed.
授業時間外学習の指示【日本語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
各講師がテーマに応じ, 課外学習についての具体的な指示を行う。
授業時間外学習の指示【英語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
Each instructor will give specific instructions for extracurricular study according to the theme.
使用言語【英語】
Language used
使用言語【日本語】
Language used
授業開講形態等【日本語】
Lecture format, etc.
日本語による授業とグループワーク及び発表
授業開講形態等【英語】
Lecture format, etc.
Classes, group work and presentations in Japanese
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】
Additional measures for remote class (on-demand class)
基本的には対面形式で授業・グループワークを行うが、やむを得ない事情がある場合はハイブリッド形式で対応する。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】
Additional measures for remote class (on-demand class)
Classes and group work are basically conducted in a face-to-face format, but if there are unavoidable circumstances, a hybrid format will be used.