授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 学部教育において修得した自然科学,社会科学および各種研修における農業現場の知識・経験等をもとに,日本と異なる自然・文化・社会的背景をもった国における農業や関連産業の実情を主体的に観察・調査し,農業現場や農業を取りまく環境における問題点等を解析して学問を農業にどのように活かすかを探ることを目的とする。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Based on the knowledge and experience acquired in undergraduate education in the natural sciences, social sciences, and various training programs in the agricultural field, students will observe and research agriculture and related industries in countries with natural, cultural, and social backgrounds different from those of Japan, analyze problems in the agricultural field and the environment surrounding agriculture, and explore how to apply their academic knowledge to agriculture. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | これまでに修得した農学の知識を各自の中で体系づけるとともに,新たな視点から農学を見直し,国際的視野と課題解決能力を身につける。 |
|
|
到達目標【英語】 Objectives of the Course | | To systematize the knowledge of agriculture acquired so far in each student, to review agriculture from a new perspective, and to acquire an international perspective and problem-solving skills. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 本研修は,受講生の希望に基づいて,以下の研修受入機関のいずれかにおいて,農業生産現場におけるフィールドワーク,農業研究現場における研修,語学研修/研究室研修、農業関連企業の訪問などを計画する。日程は2週間〜4週間程度を目安とする。なお,履修に係る費用(渡航費,現地滞在費など)は原則全額自己負担とする。
1.カセサート大学(タイ)
2.西オーストラリア大学(オーストラリア)
3.国際イネ研究所、フィリピン大学ロスバニョス校(フィリピン)
4.ノースカロライナ州立大学(アメリカ合衆国)
上記以外の国・受入機関における研修プログラム等への参加についても,本研修の目的,到達目標を満たすプログラムであることが担当教員による協議により認められれば,本研修の単位として認定する場合もある。
本研修の詳細については,年度当初に開催するガイダンスにて説明する。なお,本研修の受講には,「海外研修演習1」の履修を履修条件とする。
Based on the students' requests, this training program will include fieldwork at agricultural production sites, training at agricultural research sites, language training/laboratory training, and visits to agricultural-related companies at one of the host institutions listed below. The program is expected to last from 2 to 4 weeks. In principle, all expenses related to the course (travel, accommodation, etc.) must be borne by the students.
1. Kasetsart University (Thailand)
2. University of Western Australia (Australia)
3. International Rice Research Institute, University of the Philippines Los Baños (Philippines)
North Carolina State University (United States)
Participation in training programs in countries and host institutions other than those listed above may also be approved as credits for this training program if the program is approved by the faculty member in charge of the program as meeting the objectives and achievement goals of this training program.
Details of this training program will be explained at the guidance held at the beginning of the academic year. The "Advanced Oversea Seminar 1" is a prerequisite for this training program. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 「海外研修演習1」として開講する4回程度の事前研修および1回の事後研修(成果報告会)の履修を条件とする。
The pre-training course and the post-training course (wrap-up session), which are offered as "Advanced Oversea Seminar 1," must be completed. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | ・【授業の到達目標】が達成されることを合格の基準とする。
・The standard for passing the course is the achievement of the objectives of the course.
・研修への取り組みおよび研修中や事後研修におけるプレゼンテーションなどによる(100%)。
・Based on their commitment to the training and their presentations during and after the training (100%). |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 主体的に調査テーマの設定,成果の取りまとめ,発表準備などを行うこと。
Students must take the initiative in setting the theme of the research, compiling the results of the findings, and preparing for the presentation. |
|
|
使用言語 Language Used in the Course | | E’ 英語。ただし,重要事項の周知には日本語を併用する。
E’ English, but Japanese will be used in addition to English to disseminate important information. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|