学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
開・博前
時間割コード
Registration Code
3066451
科目区分
Course Category
専門・プログラム
Program
科目名 【日本語】
Course Title
開発政策特論B
科目名 【英語】
Course Title
Lecture on Development Policy B
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
INT3L6645~664
担当教員 【日本語】
Instructor
萬行 英二 ○
担当教員 【英語】
Instructor
MANGYO Eiji ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 火曜日 3時限
Fall Tue 3
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
①実証研究における因果研究の重要性を理解し、②開発、健康および労働経済における優れた文献が、どのように因果関係を実証しようとしているか知見を得ることを目標とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course introduces students to previous empirical studies in the fields of development/health/labor economics. First, we cover the importance of establishing causality in empirical research. Next, we look at how previous good studies try to achieve causality. After taking this course, interested students can read papers in these fileds by her/himself and, hopefully, develop own research ideas in these fields.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
本コース終了時に学生は、相関と因果関係の違いを理解し、既存文献が因果関係を立証するために行っているリサーチ・デザインや計量経済の手法について知識を得ることができる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Students are expected to understand the difference between correlation and causality and to have decent knowledge about research designs and econometric methods taken by previous good studies in economics to establish causality.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1 Human capital issues 1: Health and development(人的資本1:健康と開発)
2 Human capital issue 2: Return to health (Econometric identification problems 1)
(人的資本2:健康への投資:実証研究で問題となるポイント1)
3 Human capital issue 3: Return to education (Econometric identification problems 2)
(人的資本3:教育への投資:実証研究で問題となるポイント2)
4 Human capital issue 4: Return to education (Econometric identification problems 3)
(人的資本4:教育への投資:実証研究で問題となるポイント3)
5 The effect of income on health: a welfare program in the US
(所得が健康に与える影響:米国における福祉プログラム)
6 The effect of income on health: lottery prizes as an exogenous source of income variation
(所得が健康に与える影響:外生的所得変動としての宝くじ賞金)
7 The relative income hypothesis(相対所得仮説)
8 The effect of macroeconomic shock on health and education
(マクロ経済ショックが健康や教育に与える影響)
9 The effect of environment on health: early-life exposure to polluted air
(環境が健康に与える影響:生後すぐに大気汚染に晒される影響)
10 The effect of parental time on infant health(両親の労働時間が乳児の健康に与える影響)
11 Ethnic complementarities in mathematics research productivity
(数学研究の生産性において共著者が共通の文化や言語を持つと生産性の向上につながるか)
12 The effect of a large-scale school construction program on education and wages
(大規模学校建設プログラムが教育と賃金に与える影響)
13 The role of gene-environment interactions(遺伝子と環境の相互作用)
14 The effect of international child sponsorship on adult life outcomes(チャイルド・スポンサーシップ・プログラムが子供の教育や成人後の職業に与える影響)
15 The effect of vehicle ownership on fertility: unintended consequence of vehicle restrictions
(自家用車所有が出生率に与える影響:自家用車所有制限の予期せぬ結果)
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
Prerequisites: Basic microeconomics, Basic statistics, Introductory econometrics including fixed-effects (FE) and instrumental-variable (IV) estimations. If you have not leaned FE/IV estimation, study beforehand Chapter 14 (fixed-effects estimation) and Chapter 15 (Instrumental-variable estimation) in Wooldridge (Reference mentioned below).
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
Term-end report (100%) is used to measure the level of understanding on the concepts covered in the course. Term-end report should discuss a previous study’s contributions to the literature. To pass this course, a student’s term-end report needs to make clear the contributions of a previous study of her/his choice to the literature. Credit is given to C- or C (where applicable) or a higher grade.
学生の学習到達度を評価するため、学期末レポート(既存文献の学術的貢献をまとめる)(100%)の提出が必要。合格要件は、期末ペーパーにおいて既存文献が果たした学術的貢献を明確にすることとする。
教科書・参考書
Textbook/Reference Book
No required textbook. We closely look at a paper per lecture. Reading materials in this course are listed in the course syllabus to be distributed in the first lecture.
教科書はなく、講義で議論する文献は講義初日に配布するシラバスにリストされている。1講義で1つのペーパーを詳しく読む。
Reference: Wooldridge. Introductory Econometrics: A Modern Approach (参考書)
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
Students are expected to complete required reading specified in the course syllabus.
シラバスに指定された必読文献を読む。
注意事項
Notice for Students
If a student has questions, please make an appointment by email (eijim@soec.nagoya-u.ac.jp). Do not send an email from TACT. The instructor rarely checks TACT emails.
使用言語
Language(s) for Instruction & Discussion
This course will be taught in English.
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面で実施します。
Classes will be held in-person.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)