授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 代数多様体の特異点や被覆写像の分岐に関する理解を深めるため、それらの研究に登場する複数の「重み関数」の定義や役割、相互の関係を学ぶことを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In order to deepen our understanding of singularities of algebraic varieties and ramification of covering maps, students will learn to learn the definitions, roles, and mutual relationships of several "weight functions" that appear in their studies. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 1. 簡単な特異点の食い違い係数を計算できる。 2. 簡単な例で一般判別式を計算できる。 3. McKay対応を通して、食い違い係数と一般判別式が関係づけられる仕組みを理解する。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1. To be able to calculate discrepancies for simple singularities. 2. To be able to compute generalized discriminants for simple examples. 3. To understand how discrepancies and generalized discriminants are related through the McKay correspondence. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. 点のHilbertスキームとSerre-Bhargavaの公式(the Hilbert scheme of points and the Serre-Bhargava formula) - アフィン平面の対称積と点のHilbertスキーム (the symmetric product of affine plane and the Hilbert scheme of points) - Serre-Bhargavaの公式 (the Serre-Bhargava formula)
2. 特異点の食い違い係数と弦モチーフ (discrepancies of singularities and stringy motives) - 標準層 (canonical sheaves) - 食い違い係数 (discrepancies) - 弦モチーフ (stringy motives)
3. 一般判別式と体の数え上げ問題 (generalized discriminants and counting fields) - 判別式 (discriminants) - 体の数え上げ問題 (counting fields) - 一般判別式 (generalized discriminants)
4. 一般判別式 vs 食い違い係数:McKay対応の視点から (generalized discriminants vs discrepancies: from the viewpoint of the McKay correspondence) - 商特異点 (quotient singularities) - McKay対応 (the McKay correspondence) - 一般判別式と食い違い係数の関係 (relation between generalized discriminants and discrepancies)
5. スタックを用いた解釈 (interpretation with stacks) - スタックの弦モチーフ (stringy motives of stacks) - スタックのBatyrev-Manin予想 (the Batyrev-Manin conjecture for stacks) |
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履修条件 Course Prerequisites | | 代数幾何の基礎を知っていることが望ましい。
This course will be taught in Japanese. |
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関連する科目 Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | レポートによる(100%)。特異点や分岐の重み関数にまつわる簡単な計算ができており、重み関数の背後にある基本的な幾何を理解していることを合格の基準とする。 |
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教科書・テキスト Textbook | | 教科書を使用しない。必要に応じて参考文献を紹介する。 |
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参考書 Reference Book | | Motivic integration, the McKay correspondence and wild ramification (仮題):担当教員のホームページよりダウンロード可能 |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回の授業内容を復習する。授業で提示した問題を解く。 |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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