授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | ゼータ関数、L 関数の値分布論について講義する。Bohr-Jessen による古典的な結果から説き起こし、Voronin の普遍性定理について述べ、さらに M 関数の理論などを含む最近の発展についても概観する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | We will give lectures on the value-distribution theory of zeta and L-functions. We will begin with the classical results of Bohr and Jessen, then discuss the universality theorem of Voronin. Further we will give an overview of recent developments, including the theory of M-functions. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | ゼータ関数の値分布論の基本的な考え方と現状について一定の理解を得る。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Understanding the idea of the value-distribution theory of zeta and L-functions, and its present state-of-art. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | まず古典的な Bohr の稠密性定理について、詳しい証明を与える。次に Bohr-Jessen の極限定理やその Voronin による高次元化、Voronin の普遍性定理などについて、証明をスケッチしながら述べる。最後に最近の発展にも触れて、この分野の現状を概観する。
First, we will give the detailed proof of the Bohr denseness theorem. Then we discuss the Bohr-Jessen limit theorem, its multi-dimensional version of Voronin, and the universality theorem of Voronin with sketches of proofs. Finally we will mention recent developments to give an overview of this research area. |
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履修条件 Course Prerequisites | | 複素関数論の知識は必須である。
This course will be taught in Japanese. |
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関連する科目 Related Courses | | 複素関数論関連の科目と、それ以外に、関数解析や確率論を扱う講義があれば、受講しておくと理解の助けになると思う。 |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | |
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教科書・テキスト Textbook | | |
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参考書 Reference Book | | J. Steuding, Value-Distribution of L-Functions, Springer LNM 1877, 2007 |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | ゼータ関数の基礎理論など学習しておいてもらえるとありがたい。 |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | 聴いていて分からない箇所があったら、その場ですぐに質問してもらうと、フィードバックができて説明不足な部分も補えるのでありがたい。 |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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