授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 理学・工学・農学・社会学・国際政治学の専門家による領域横断的型の講義を通じて、「温暖化によって、近未来の環境がどうなるか」を科学的に理解します。具体的には、①温暖化の仕組み 、②温暖化による自然環境の変動、③社会への影響と対応を学びます。【DP3】 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This lecture aims to understand the mechanism of global warming, its effects on natural environments and human societies through various viewpoints from science, technology, agriculture, sociology and politics in order to grasp future perspective on the global warming.【DP3】 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本講義は領域横断型講義とレポートの作成により、創造力・応用力・統合力の獲得を目指します。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In this lecture, students obtain various academic abilities including application and integration of global warming issues by attending to the inter-disciplinary lectures and writing reports on each category of environmental studies. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 講義日 講義題目 講師
第 1回 ガイダンス-----------------------中塚 武 <温暖化の仕組み> 第 1回(続き) 古気候--------------------中塚 武 第 2回 温暖化の仕組み------------------坂井亜規子 第 3回 温室効果ガスとエアロゾル----------長田和雄 第 4回 過去再現と将来予測--------------須藤健悟 <自然環境への影響> 第 5回 植生への影響--------------------檜山哲哉 第 6回 海洋変動------------------------相木秀則 第 7回 降水変動------------------------増永浩彦 第 8回 砂漠化--------------------------篠田雅人 第 9回 氷河変動------------------------藤田耕史 <社会への影響と対応> 第10回 温暖化ダウンスケーリング----------飯塚 悟 第11回 水資源への影響------------------谷口真人 第12回 都市・社会基盤施設の対応---------加藤博和 第13回 気候変動対策とローカルSDGs-------丸山康司 第14回 気候ガバナンスの構造変容---------山田高敬 | Introduction to Global Warming
1. Guidance
1. Climates of the past 2. Mechanism of global Warming 3. Greenhouse gases and Aerosol 4. Climate in the future
5. Effect on vegetation 6. Variation of the Oceans 7. Precipitation variability 8. Desertification 9. Variation of glaciers
10. Global warming downscaling 11. Effect on water resources 12. Urban infrastructure equipment 13. Local activities towards SDGs 14. Change in climatic governance |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修要件は要さない | There is no course requirement |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席状況や受講態度(40%)と3回のレポート(60%). | Attendance (40%) and three reports (60%) |
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教科書 Textbook | | 必要に応じて教科書を紹介します | Textbooks will be introduced if necessary. |
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参考書 Reference Book | | 甲斐憲次編著, 2012:『二つの温暖化−地球温暖化とヒートアイランド』、成山堂。 IPCC Working Group I, 2021: Climate Change 2021 - The Physical Science Basis. IPCC Working Group II, 2022: Climate Change 2022 - Impacts, Adaptation, and Vulnerability IPCC Working Group III 2022: Climate Change 2022 - Mitigation of Climate Change. | Kai, K. ed, 2012: Two warmings - Global warming and heat island, Seizando-shoten. IPCC Working Group I, 2021: Climate Change 2021 - The Physical Science Basis. IPCC Working Group II, 2022: Climate Change 2022 - Impacts, Adaptation, and Vulnerability IPCC Working Group III 2022: Climate Change 2022 - Mitigation of Climate Change. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 3つの分野ごとに、講義中に示された環境問題の課題を考察し、レポートを作成します。 | Attendees must write three reports on the environmental subjects given in the lectures. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業 *一部、リモート授業。必要に応じて、毎週の授業形態を通知します。 | Face-to-face class * Partly, remote classes. If necessary, the style of lecture will be announced for each lecture. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンデマンド型の遠隔授業は行わない。 | Each lecture will not be presented as the On-Demand style. |
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