授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 複雑多岐で多様化する環境問題に対し、それぞれの分野で解決に取り組んでいる大学、企業、自治体、市民団体の関係者から具体的な取り組みを聞くことで環境問題解決への理解を深め、また、将来への展望を考える。
環境学研究科のDP3に対応。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Based on DP3 of GSES,we will deepen our understanding of solving for environmental problem which are complex, diverse and diversified, by listening to specific efforts from universities, companies, local governments, and citizens' groups who are working on solving them. And we should think about the future prospects of solving environmental problem. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 環境問題解決の現状を把握する能力、解決できない問題を理解する能力を身に付ける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Acquire the ability to grasp the current state of solving environmental problems and the ability to understand problems that cannot be solved. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 集中講義形式で、以下の予定でおこなう。詳細は、TACTで知らせる。
9/5 3限 授業ガイダンス+地球規模課題の概要(西澤)
9/5 4限+5限 ヒートアイランド(飯塚先生+東大・井原先生)
9/6 1限+2限 越境飛来物質における大気汚染(長田先生+名古屋市・山神先生)
9/7 1限+2限 浮遊物質による海洋汚染(石坂先生+九州大・磯辺先生)
9/7 4限+5限 廃棄物処理(ダイセキ・馬場先生2コマ)
9/8 3限+4限 生態系サービスと自然共生型社会構築(九州大・高取先生+宮脇先生)
9/11 2限 歴史的環境の破壊(西澤)
9/11 3限+4限 都市・農村の再生や基盤施設の再整備(小松先生+豊田おいでん・さんそんセンター・鈴木先生)
9/11 5限 受講者意見交換と授業のまとめ(西澤)
| It will be an intensive lecture format and will be held according to the following schedule. Details will be announced by TACT.
1. Class guidance + outline of global issues by Nishizawa on September 5.
2-3. Heat Island By Prof. Iizuka and Prof. Ihara of Univ. of Tokyo on September 5.
4-5. Air pollution in cross-border flying materials. By Prof. Osada and Lecturer. Yamagami of Nagoya City on September 6.
6-7. Marine pollution caused by suspended solids by Prof. Ishizaka and Prof. Isobe of Kyushu Univ. on September 7.
8-9 Waste disposal by Dr. Baba of Daiseki Co. Ltd on September 7.
10-11. Ecosystem services and building a society that coexists with nature by Prof. Miyawaki and Prof. Takatori of Kyushu Univ on September 8.
12 Destruction of the historic environment by Nishizawa on September 11.
13-14. Regeneration of urban and rural areas and redevelopment of infrastructure facilities by Prof. Komatsu and Lecturer Suzuki of Toyota City on September 11.
15 Participant exchange of opinions by Nishizawa on September 11.
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 環境学フィールドセミナー | Field Seminer on Environmental Studies |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業内容に関するレポート課題により成績評価をおこなう。
60-64点:C-、65-69点:C、70-79点:B、80-94点:A、95-100点:A+ | Grades are evaluated based on the score of the report related to all lesson content.
60-64:C-、65-69:C、70-79:B、80-94:A、95-100:A+ |
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教科書 Textbook | | 各テーマに応じた資料などを必要に応じて知らせる。 | Materials related to each theme will be informed if needed. |
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参考書 Reference Book | | 授業ごとに参考書を紹介する。 | On each class, we introduce some reference books or articles. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | TACTで事前配布する授業資料を見て予習すること。 | Please prepare for the lesson by looking at the lesson materials distributed in advance at TACT. |
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注意事項 Notice for Students | | 本講義は,特定基金「次世代環境人材育成事業」によって運営されており、寄付者の意向により,博士前期・後期課程に在籍する学生に対して、環境人材育成を目的に開講する。そのため,受講者を制限することがある。 | This lecture is run by a special fund, the Next-Generation Environmental Human Resources Development Project, and is offered for the purpose of developing environmental human resources for students enrolled in the master's and doctoral programs at the request of the donor. Therefore, the number of students may be limited. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | 可 | English questions are possible |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。集中講義なので、遠隔地在住の非常勤講師については、オンライン・ライブ授業となる可能性がある。 | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. Since it is an intensive lecture, there is a possibility that it will be an online live class for part-time teachers living in remote areas. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 新型コロナウィルス感染の状況によっては、オンライン授業とするが、オンデマンド型授業とはしない。 | If Covid-19 infection would spread out, we provide online lecture, but we would not provide on demand lecture. |
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