授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 人間活動の影響により、大気水圏の環境は、近年大きな変貌を遂げつつある。これからの地球環境の変化を予測し、予防や対策を実行していくためには、海洋や大気で現在進行中の環境変化を理解するとともに、これまでに大気水圏でおきた人為的・自然的な環境変化の実態を正確に把握していくことも不可欠である。該当DPは、DP1である。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Recently, atmospheric and hydrospheric environments have been changing dramatically due to the influences from human activities. In order to predict future environmental changes precisely and carry out effective actions against them, it is necessary to understand the present environmental changes as well as past changes in atmosphere and hydrosphere due to both natural and anthropogenic reasons in detail. Corresponding DP is DP1. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本講義では、海洋・大気・古気候のそれぞれにおける最先端の環境計測・解析のノウハウを、現場での経験に即して、具体的かつ系統的に習得することを目指す。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In this lecture, you can learn how to observe and analyze environmental properties in hydrosphere and atmosphere using up-to-date instruments and analytic methods in actual environmental monitoring processes. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【海洋】 1. グローバルな海洋観測の歴史(過去から現在まで) 2. 海洋観測の最前線 3. 海洋観測の基礎1:海洋の構造とその循環 4. 海洋観測の基礎2:これからの海洋観測 5. これからの海洋問題(海洋酸性化) 【大気】 6. 気候とは、気候景観、野外科学 7. 干ばつ応答:野外実験 8. 砂漠化ホットスポット:脆弱性(感度)解析 9. 大気変動:主成分解析 10.大気・陸面相互作用:特異値分解解析 【古気候】 11.何のために「過去の気候変動」を計測するのか? 12.古気候の計測(1)(有孔虫・アイスコア・鍾乳石) 13.古気候の計測(2)(樹木年輪) 14.古気候の計測(3)(日本の気候復元の進展) 15.古気候復元と温暖化の接点(数十年周期変動) | [Ocean] 1. Global oceanographic observation (from past to present) 2. Frontier of ocean observation 3. Fundamentals of ocean observation 1: Ocean structure and circulation 4. Fundamentals of ocean observation 2: future ocean observations 5. Future environmental problems: Ocean acidification [Atmosphere] 6. What is climate ? - climate landscape, field science 7. Drought reaction: field experiment 8. Desertification hotspot: vulnerability analysis 9. Atmospheric variation: principal component analysis 10. Atmosphere-land surface interaction: singular value decomposition [Paleoclimate] 11. Why should you reconstruct past climate change? 12. Method of paleoclimatology (1) Foraminifera, Ice Core, Stalagmite 13. Method of paleoclimatology (2) Tree Ring 14. Method of paleoclimatology (3) Progress of climate reconstruction in Japan 15. Relation between paleoclimate and global warming (Multidecadal variability) |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席状況と小テスト(40%)、及び、3回のレポート(60%)の結果をもとに、成績を評価する。 | Performance of students will be evaluated based on the attendance and small tests in every lecture (40%) and the three term papers (60%) |
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教科書 Textbook | | 【海洋】ポール・ピネ著(2010)海洋学(第4版).東京大学出版会 【大気】講義資料を、毎回配布する。 【古気候】講義資料を、毎回配布する。 | [Ocean] PINET, Paul (2019) "Invitation to Oceanography" Jones & Bartlett Learning. [Atmosphere] Handouts of lectures will be given every time. [Paleoclimate] Handouts of lectures will be given every time |
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参考書 Reference Book | | 篠田雅人(2016):『砂漠と気候 増補2訂版』成山堂書店. 中塚 武監修(2021)『古気候の復元と年代論の構築-気候変動から読みなおす日本史(第2巻)』臨川書店 | SHINODA Masato (2016) "Desert and Climate -2nd edition" Seizando-Shoten (in Japanese) NAKATSUKA Takeshi ed. (2021) "Reconstruction of past climate and evaluation of calendar ages - Reconsidering Japanese history from climate variation Vol 2" Rinsen-Shoten (in Japanese) |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 復習のために、複数回のレポートを課す。 | For reviewing lessons, students are requested to submit papers. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 日本語( 一部英語) | Partially in English |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業 ※一部、リモート授業。必要に応じて、個別授業ごとに授業形態は通知する。 | Face-to-face class * Partly, remote class. If necessary, the style of class will be announced for each lecture. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンデマンド型の遠隔授業は、行わない。 | Each lecture will not be presented by the "On-Demand" style. |
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