授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 比較社会政策論は、ある政策がなぜ現在の形をとるようになったかを理解可能にするとともに、別の選択肢がありうることも示唆する。比較の方法としては、国際比較、地域間比較、政策分野間比較、歴史比較、およびその組み合わせが考えられる。この授業では、比較社会政策論の有効性と面白さを伝えたい。
【該当 DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Comparative social policy studies makes it possible to understand why a certain policy became what it is today, and to suggest its alternative. The comparative methods include international comparison, inter-regional comparison, comparison between different policy areas, historical comparison, as well as their combinations. In this class, I would like to explain how effective and interesting comparative social policy studies is.
corresponding with DP1. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 1) 比較社会政策論の主要なテーマと方法に親しむ。
2) 一日も早く自分自身の研究活動にとりかかる。
3) 研究報告と討論の機会を楽しみながら活かす。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 1) Become familiar with the main themes and methods of comparative social policy.
2) Begin your own research activities as soon as possible.
3) Enjoy and take advantage of opportunities for presentation and discussion. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 第1章 新しいパラダイム
第2章 テイクオフの謎
第3章 技術革新を恐れるべきか?
第4章 競争はほんとうに望ましいのか?
第5章 イノベーション、不平等、税制
第6章 長期停滞論をめぐる論争
第7章 中所得国の罠
第8章 工業化は絶対に必要か?
第9章 グリーンイノベーションと持続可能な成長
第10章 イノベーションへの道
第11章 創造的破壊、健康、幸福
第12章 創造的破壊のファイナンス
第13章 イノベーションとグローバル化
第14章 投資家としての国家、保険者としての国家
第15章 市場・政府・市民社会のトライアングル
終章 資本主義の未来 | 1. A New Paradigm
2. The Enigma of Takeoffs
3. Should We Fear Technological Revolutions?
4. Is Competition a Good Thing?
5. Innovation, Inequality, and Taxation
6. The Secular Stagnation Debate
7. Convergence, Divergence, and the Middle-Income Trap
8. Can We Bypass Industrialization?
9. Green Innovation and Sustainable Growth
10. Innovation: Behind the Scenes
11. Creative Destruction, Health, and Happiness
12. Financing Creative Destruction
13. How to Manage Globalization
14. The Investor State and the Insurer State
15. Creative Destruction and the Golden Triangle
Conclusion: The Future of Capitalism |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は課さない。 | No course requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 報告(50%)および毎回の議論に対する貢献(50%)。 | Presentation (50%) and contribution to the discussion (50%). |
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教科書 Textbook | | アギヨン『創造的破壊の力――資本主義を改革する22世紀の国富論』(東洋経済新報社、2022年) | Aghion et al., The Power of Creative Destruction: Economic Upheaval and the Wealth of Nations, Belknap Press, 2021. |
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参考書 Reference Book | | 参考書は必要に応じて紹介する。 | Reference books will be introduced during the course. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | テキストを十分に読み込み、コメントを準備したうえで出席することが求められる。 | Careful reading of the text and preparing comments on it prior to the class are required. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face class
* If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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