授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 大気や海洋といった地球表層環境における物質循環の変化を理解するうえで必要となる地球化学、生態学などの基本的事項を学ぶ。また、地球環境変動を理解するために重要な、地球表層における生物地球化学サイクルについて応用力を養う。これらによって学生が地球環境変動を物質循環の立場から統合的に理解し、また新しい知見を見いだせるようになることを目指す。【DP1】 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Understanding fundamental part of the relation between global environment and the geochemical cycle on earth's surface. 【DP1】 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 地球表層環境における物質循環の変化を理解するうえで必要となる地球化学、生態学などの基本的事項が分かるようになる。特に物質循環を調べる上で重要なツールとなる安定同位体トレーサーの基礎や利用方法が分かるようになる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | You will be able to understand the basics of geochemistry and ecology that are necessary for understanding changes in the biogeochemical cycles in the Earth's surface environment. In particular, you will be able to understand the basics and usage of stable isotope tracers, which are important tools for investigating the biogeochemical cycles. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 地球システムと物質循環 地球環境と同位体地球化学 生物地球化学サイクル 地球規模の物質循環モデル 物質循環に関わる微生物の役割 環境問題への実戦的応用 | Environmental Systems on Earth and their relation to the global material cycle Environmental Sciences using stable isotopes as tracers Biogeochemical cycles Interactions between global material cycles and environmental changes Microbes in material cycles Applications to Environmental problems |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない | There are no requirements |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席状況(20%),課題提出内容(40%)、期末試験(40%)を総合的に判断する。 | Student's grades are determined on the basis of the results of class performance (20%), report submissions (40%), and final exam (40%). |
|
|
教科書 Textbook | | 市販されていない独自資料なので、講義時に配布します。 | Will be distributed in the class. |
|
|
参考書 Reference Book | | 同位体環境科学第3講:安定同位体比によるプロセス解析. 大気環境学会誌, 第49巻, 第5号, A63-A72
安定同位体組成を指標に用いた窒素酸化物の起源解析と窒素循環定量への応用. エアロゾル研究, 第31巻, 第1号, p.5-14 | Isotopes in Environmental Sciences No. 3, Applying stable isotopes for studying behavior of trace components. J. Jpn. Soc. Atmos. Environ., 49 No. 5, A63-A72 (in Japanese)
Tracing the origin and fate of atmospheric nitrate by using stable isotopes. Earozoru Kenkyu, Vol.31, No.1, p.5-14. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 講義内容の復習をすること。 | We recommend that you review your notes before the next class. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 電卓などの計算機を持ってきて下さい。 | Please bring a calculator (calculator or personal computer). |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|