時間割コード
Registration Code
3400788
科目区分
Course Category
Ⅰ類科目
Type 1 Subjects
科目名 【日本語】
Course Title
環境動物学特論2
科目名 【英語】
Course Title
Special Lecture on Environmental Zoology 2
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
ENV116038J
担当教員 【日本語】
Instructor
西田 佐知子 ○
担当教員 【英語】
Instructor
NISHIDA Sachiko ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 火曜日 2時限
Fall Tue 2
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
繁殖や採餌や防御など、生物がとる行動の中にはさまざまな謎が隠されています。そしてその謎を解くためには、その生物の生態を進化的な観点から探ることが必要不可欠です。当講義では、こうした動物の行動の謎を解くための考え方、実験方法、そこから明らかになる興味深い事実について、教科書を精読し、教科書に紹介された過去の研究例などを参考にしながら学んでいきます。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course aims that students obtain the basic knowledge of animal ecology that is needed when they develop an overview of evolutionary ecology and behavioural ecology.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
生物の進化と行動生態に関する基本的な考え方を身につけることを目指します。また、教科書に書かれた重要な項目や研究例を自分なりに理解して周囲に説明できる能力を身につけることを目指します (DP3)。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
By the end of this course students should obtain the basics knowledge and the skill of presentation on animal ecology, evolutionary ecology and behavioural ecology (DP3).
授業の内容や構成
Course Content / Plan
・進化と生態と行動
・行動生態学の研究方法
・捕食と捕食回避
・競争と協力
・性淘汰および雄雌の対立
などに関する研究例を学びます。

 授業では、受講生が各自、教科書の一部の説明を担当する形で進めます(教科書の購入は必要なし)。
 日程は以下のとおりですが、進行状況によって変更する可能性があります。
1日目: ガイダンス
2日目: 自然淘汰・生態・行動
3日目: 自然淘汰・生態・行動
4日目: 行動生態学における仮説の検証
5日目: 行動生態学における仮説の検証
6日目: 行動生態学における仮説の検証
7日目: 捕食者と餌生物:進化的軍拡競走
8日目: 捕食者と餌生物:進化的軍拡競走
9日目: 捕食者と餌生物:進化的軍拡競走
10日目:性淘汰・精子競争および雌雄の対立
11日目:性淘汰・精子競争および雌雄の対立
12日目:性淘汰・精子競争および雌雄の対立
13日目:社会行動:利他行動から意地悪行動まで
14日目:社会行動:利他行動から意地悪行動まで
This course is given in a seminar style that focuses on evolutionary ecology and behavioral ecology. Using the text book (originally written in English and translated into Japanese), participants give presentations explaining the subject. The original text book is "An Introduction to Behavioural Ecology, 4th Edition" by N.B. Davis, J.R. Krebs, and S. A. West.

1. Orientation
2. Natural Selection, Ecology and Behaviour
3. Natural Selection, Ecology and Behaviour
4. Testing Hypotheses in Behavioural Ecology
5. Testing Hypotheses in Behavioural Ecology
6. Testing Hypotheses in Behavioural Ecology
7. Predators versus Prey: Evolutionary Arms Races
8. Predators versus Prey: Evolutionary Arms Races
9. Predators versus Prey: Evolutionary Arms Races
10. Sexual Selection, Sperm Competition and Sexual Conflict
11. Sexual Selection, Sperm Competition and Sexual Conflict
12. Sexual Selection, Sperm Competition and Sexual Conflict
13. Social Behaviours: Altruism to Spite
14. Social Behaviours: Altruism to Spite
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
説明の担当に当たった受講生は、事前の勉強・説明の準備が必要になります。生態学の基礎がない場合も説明を担当しなければなりませんが、授業中に教員が説明を補足していくので受講可能です。ただし、生物学について全く知識がない人は、事前に基礎的な勉強をしておくことが望まれます。
Students who have no knowledge of biology are advised to learn some basic biology before taking this course. Students need to prepare their presentations to introduce the parts of the text book they are in charge.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
成績評価は、担当時の説明への取り組み方、説明時のうまさ・理解度、および出席態度を考慮して行います。
Grades are awarded based mainly on an evaluation of the following aspects: attendance, understanding of the text and clarity of the presentations.
教科書
Textbook
デイビス・クレブス・ウェスト著(野間口眞太郎ほか訳)「行動生態学」原著第4版(共立出版)(ごく一部を使用するだけなので、購入の必要はありません)。
'An Introduction to Behavioural Ecology, 4th Edition' N. B. Davies, J. R. Krebs & S. A. West. Wiley-Blackwell ISBN: 978-1-4051-1416-5
参考書
Reference Book
リチャード・ドーキンス著(日高敏隆監訳)「盲目の時計職人」(早川書房)
Richard Dawkins (1986) The Blind Watchmaker.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
教科書の発表を担当する学生は、その部分の内容や関連研究について事前に調べ、発表スライドを用意する必要があります。他の学生も、事前に該当部分を読み込んでおき、授業当日までに質問項目などを準備する必要があります。
Students need to review for the next lesson with reading the text book.
注意事項
Notice for Students
参考書内の章のどの部分の発表を担当するかについては授業中に決めるので、研究のために調査が入る予定などをあらかじめ把握しておいてください。
We will decide the students in charge of the presentation on each chapter before we move to the chapter. Please inform your schedule when we decide.
授業言語 (資料)
Language(s) for Materials
日本語のみですが、教科書の原典は英語なので、英語での学習も可能です。
Japanese only, but the original of the text book is written in English.
授業言語 (口頭)
Language(s) for Instruction & Discussion
日本語のみですが、必要な場合は英語での解説を補助的につけることは可能です
Basically, Japanese only. Students may use English if they wish.
英語の質問への対応
English Question
Available
授業開講形態等
Lecture format, etc.
対面授業で行います。※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。
Face to face class. * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
教員への質問はTACT機能「メッセージ」を使ってください。受講生同士の意見交換は、TACT機能「フォーラム」を使用する予定です。
Questions to the teacher should be asked using the TACT function "Message".
Exchange of opinions among students regarding classes should be carried out using the TACT function "Forum".