授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 地球環境における同位体組成の変動から,地球の核−マントル−地殻−水圏−大気圏相互の関係と形成・発展の歴史を講究する。特に本セミナーでは,酸素,炭素,硫黄,クロム,鉄,ネオジム, ユーロピウム,サマリウムなどの安定同位体をトレーサとする物質循環メカニズムの定性的解明をその中心に置く。 【該当DP】DP2,DP4 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | From the fluctuation of isotopic composition in the global environment, we will study the relationship between the Earth's core, mantle, crust, hydrosphere and atmosphere and the history of its formation and development. In particular, this seminar focuses on the qualitative elucidation of the material circulation mechanism using stable isotopes such as oxygen, carbon, sulfur, chromium, iron, neodymium, europium and samarium as tracers.{corresponding to DP2, DP4} |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 地球における同位体研究の事例をもとに同位体組成が変動する要因を理解することにより、安定同位体をトレーサとした地球環境における新たな物質循環メカニズムを見出す能力を身に着ける。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | At the end of the course, students will be able to find new mechanism of global circulations of planetary materials from the isotopic systematics |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 下記項目を中心に授業をすすめる。地球化学や地質学などの基礎を知っていると講義内容の理解が容易であるが,特に必要としない。 (1) 地球化学サイクルの考え方 (2) 自然界における元素分配挙動の多様性とそれが持つ意義 (3) 元素生成時における同位体の核合成と自然界における安定同位体の均一性と変動 (4) 同位体分別を規定する物理化学条件 (5) 希土類元素の地球化学 (6) 生体による同位体分別 (7) 同位体の記録から解析する地球史とテクトニクス場 (8) 環境学の研究における同位体の役割 また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | The following subjects based on geochemical and geological basic knowledge are included in the course:
(1) The concept of geochemical cycle (2) Diversity of elemental distribution behavior in nature and its meaning (3) Nucleosynthesis and isotopic homogeneity and variation in nature (4) Isotopic fractionation controlled by physico-chemical conditions (5) Rare earth element geochemistry (6) Isotopic fractionation in biogeochemistry (7) History of Earth and Tectonics studied from isotopic records (8) A role of isotopes for environmental studies
All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件を要さない。 | need not any requirements |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席並びにレポートによる。毎回講究に先立つ予習を課す。 | Evaluated by the attendance to the seminar. |
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教科書 Textbook | | Geochimica et Cosmochimica ActaやEarth and Planetary Science Letters, Meteoritics & Planetary Scienceなどの学術雑誌に掲載された各自の研究に深く関連した発表論文。授業中に適宜指示する。 | Showing appropriate references on occasion |
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参考書 Reference Book | | Hoefs J. 著 Stable Isotope Geochemistry, Springer | Stable Isotope Geochemistry by Hoefs J., Springer |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 授業中に適宜指示する。 | Show any suggestions, hints and reference matters on occasions |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面授業
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | Face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 教員への質問は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。 | Questions to teachers should be asked using the TACT function “Message”. |
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