授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 消費者行動,生産者行動,一般均衡に関する理論などを中心に,現代経済学におけるミクロ・マクロ経済学的手法の基本的部分を,代表的文献の輪読による精査を通じて習得する.さらに、都市・地域の公共財供給や,環境問題を始めとする社会問題に対する基礎的な経済学的接近能力を養うことにより,課税・補助金や規制,所得分配の是正等に関する政策的手段のあり方について自ら判断する能力を身につける. 【該当DP】 DP2, DP4 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | [Objective] We learn micro- and macro-economic methods in modern economics, including consumer behavior, producer behavior and the theory of general equilibrium. Furthermore, by analyzing basic methods of urban and regional economics, public economics, environmental and resource economics, we will discuss various policy measures such as taxation, subsidies, regulation and income distribution. [DP] DP2,4 |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この授業では,受講者が以下の知識・能力を身につけることを目標とする. 1)ミクロ・マクロ経済学的手法を,代表的文献の精査を通じて習得する. 2)政策的手段のあり方について,ミクロ・マクロ経済学的な分析方法を習得する. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Upon successful completion of this course, students will be able to: 1) Understand micro- and macro-economic methods through careful readings of related articles. 2) Analyze various policies from micro and macroeconomics viewpoints. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】 ミクロ・マクロ経済学の大学院初級レベルの教科書を中心として、セミナー参加者の希望も考慮し、輪読する教材を適宜選定する.参加者は担当する箇所の解説にとどまらず、積極的に自らの問題意識に結びつけて教材を活用することが要請される.また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする. 【授業時間外学習の指示】 毎回,受講者が上のトピックスについて発表を行う. 発表者以外の各受講者は,予習及び討論における質問を用意すること. | [Contents] While we plan to read some textbooks, we could change subjects depending on the interests of attendants. All participants are required to attend the guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. [Students duties] Students will be assigned to do presentation on the above topics every week. Students are responsible for carefully reading the assigned material and brings a set of questions for discussion. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 出席及びディスカッションへの寄与 100% 履修取り下げ制度は適用されないが、出席回数が半数に満たない場合は「欠席」とする. | Attendance and discussion 100% |
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教科書 Textbook | | 講義中、適宜指示する。 | Reference lists will be provided in classes. |
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参考書 Reference Book | | 講義中、適宜指示する。 | Reference lists will be provided in classes. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回,受講者が上のトピックスについて発表を行う. 発表者以外の各受講者は,予習及び討論における質問を用意すること. | Students will be assigned to do presentation on the above topics every week. The student is responsible for carefully reading the assigned material and brings a set of questions for discussion. |
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注意事項 Notice for Students | | 連絡事項はTACTあるいは直接メールで通知するので、毎日TACTおよびメールボックスをチェックすること。 | Please check TACT and mail box every day to collect information on the lecture |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 日本語と英語 | Japanese and English |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面講義 ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | face-to-face lecture * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・対面講義を原則とする. 但し,対面講義が困難な場合には,事前に周知した上で遠隔に切える可能性がある.遠隔の場合には,zoomあるいはteamsを活用する予定である. ・遠隔講義の詳細については,対面からの切り替えに際して説明する. (遠隔講義の場合には,教員への質問・連絡は,TACTのメッセージ機能あるいはeメールを通じて行うこと.) | If face-to-face lectures are impossible, Zoom or Microsoft teams will be used. In such cases, students will be informed in advance. |
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