授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 文理の壁を越えて地球環境問題の解決に必要な視野を身につけるため、グローバル・ガバナンスにおける国際組織の機能についての理解を深めることを目的とする。
【該当DP】DP2 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | 【Aims】This seminar is aimed at enabling the students to deepen their understanding of the functions performed by international organizations such as the UN and the EU in order to acquire the trans-disciplinary perspectives necessary to address global environmental issues. 【DP】DP2 |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 授業終了時に学生は、国連やEUなどの国際組織がグローバル・ガバナンスをより有効なものにするために、どのように国家などのアクターに対して社会的学習を促すのかを理解し、それにより環境ガバナンスに関して次世代の新しい学術領域を創造するために必要な組織論的な視野を身に付けることができる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | 【Learning Outcomes】At the end of the course, the students will be able to understand how international organizations facilitate social learning on the part of national governments and other actors, and thereby to acquire an organizational perspective needed to create a new academic field concerning global environmental governance. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | この演習では、1)国際組織に関する基本文献の輪読、及び2)各自が設定した国際組織に関する研究テーマについて先行研究の紹介を行い、全員で議論する。また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする。 | All participants are required to attend the Guidance session on research ethics conducted as part of this seminar.
The students enrolled in this seminar are required to: 1) read the basic literature concerning topics related to international organizations, and 2) to present literature reviews on the topics of their choice, which are related to international organizations. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 本セミナーの受講生には、環境政治や環境法に関する他の講義(特に国際環境行政論)やセミナーも併せて受講することを強く奨励します。 | It is highly recommended that the students also take other courses in environmental politics and law as well as the lecture on global environmental governance. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 口頭発表に基づき、国際組織に関する基礎的な概念や理論を正しく理解しているかどうかを評価基準とする。 | The students will be evaluated on the basis of their understanding of basic concepts and theories concerning international organizations, based on their oral presentations. |
|
|
教科書 Textbook | | 教科書は指定しないが、文献リストを授業の最初の時間に配布する。 | There is no assigned textbook. The list of assigned readings will be handed out at the first meeting of the class. |
|
|
参考書 Reference Book | | ・Ernst B. Haas, (1990) When Knowledge Is Power: Three Models of Change in International Organizations. University of California Press. ・Michael Barnett and Martha Finnemore, (2004) Rules for the World: International Organizations in Global Politics. Cornell University Press. ・城山英明(2013)『国際行政論』有斐閣 その他授業中に適宜紹介する。各自の発表はパワーポイントもしくはレジュメを用意する。 | ・Ernst B. Haas, (1990) When Knowledge Is Power: Three Models of Change in International Organizations. University of California Press. ・Michael Barnett and Martha Finnemore, (2004) Rules for the World: International Organizations in Global Politics. Cornell University Press. ・Hideaki Shiroyama, (2013) Kokusaigyousei-ron, Yuuhikaku. Additional readings will be assigned in class during the semester. The students are required to prepare either power point slides or presentation outlines. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 受講生は、各授業までに指定された文献を講読し、また特定のテーマに関するプレゼンテーションの準備をすることを求められる。 | The students are required to do all the assigned readings before class and also to prepare for in-class presentations on certain topics. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 授業の方法、スケジュール、および課題等についてはTACT上でお知らせするので、必ず毎週授業の前までにTACTをチェックすること。 | Please check TACT at least once every week before each class to collect information on the format for the lecture, the class schedule, and the assignments. |
|
|
授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
|
授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
|
英語の質問への対応 English Question | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|