学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
人文・博後
時間割コード
Registration Code
4041702
科目区分
Course Category
専門科目
Specialized Courses
カリキュラム年度
Curriculum
2022年度入学以降
教育プログラム・分野・専門等
Major
超域人文学教育P
科目名 【日本語】
Course Title
映像学博士論文演習b
科目名 【英語】
Course Title
Screen Studies Doctoral Dissertation Seminar b
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
HUMCS7102B
担当教員 【日本語】
Instructor
藤木 秀朗 ○ 小川 翔太
担当教員 【英語】
Instructor
FUJIKI Hideaki ○ OGAWA Shota
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋 火曜日 4時限
Fall Tue 4
隔年開講
Biennial class
単位数
Credits
2
対象学年
Year
他学部生の受講の可否
Propriety of Other department student's attendance
授業形態
Course style
演習
Seminar
教職【入学年度】
Teacher's License
教職【教科】
Teacher's License
学芸員資格(該当の有無)
Curator's Qualifications
講義題目
Title


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
博士論文の執筆に向けて、構想、調査、アウトラインの作成、執筆、修正を行う。また、合同演習などでのフィードバックを踏まえて、研究を洗練させる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The goal of this seminar is to provide a place for each PhD student to practice planning research, conducting research, making an outline of chapters, writing chapters, and revising them. Students are also encouraged to polish their research by receiving feedbacks to their presentations at the joint-seminar.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
クオリティの高い博士論文を完成させるための調査力、分析力・思考力、文章の構成力、コミュニケーション能力を身につけることが目標である。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1. 計画と遂行
学期はじめの決められた日時(後日通知)までに、「2021年秋 研究計画書」を提出。次の事項を含めること。
1-1 博士論文全体の構想:研究課題名、研究目的、研究の意義、章立て、参考文献、年次計画を含む。
-これまでに立てた構想を修正した場合は、どこをどう修正したかを説明すること
-これまでに計画通りに進捗したかどうか。進捗していない場合は、その理由と、今後の対策を具体的に説明すること

1-2 今学期末までの研究計画:今学期取り組む章、調査・分析の対象と方法、口頭発表、論文発表

1-3 教員との初回の面談日時:教員にメールで連絡をとり、初回の面談日時をきめてそれを記入
-2回目以降の今学期の面談日時(1ヶ月に1回)は、初回の面談時に決める。合同演習後にも面談を行う。

2. 面談
2-1 面談日時24時間前までに、その時までの成果と経過報告を提出。面談時は、これをもとに話し合う。

2-2 面談のあと、3日以内に面談で話し合った内容について1ページ以内のレポートを提出

2-3 不測の事態により、面会日時を変更しなければならないときは、事前に必ず連絡し、変更の調整をすること

3. ゼミ
3-1 主指導教員または(主指導教員の許可を得て副指導教員)のゼミに定期的に参加し、知識を深め、思考力とコミュニケーション能力を磨くことが求められる。
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
映像学合同演習
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
(1) The criterion of the evaluation is as follows:
A: The student submits a more or less fully completed piece of the paper s/he initially planned to accomplish at the beginning of the semester, regardless of its quality. Even if s/he cannot submit a (largely) completed paper, more than a half of the planned achievement with a convincing statement for the delay may also be considered to deserve A.

B: The student submits not a whole paper, but more than a half of it.

C: The student does not submit more than a half of the paper, but submits some achievement (including an outline) with a convincing statement for the delay.

D: All of the three conditions above are not applicable.

It is also considered for evaluation how properly the student has submitted reports before and after each meeting throughout the semester, not to mention that all the planned meetings have been held.

All the achievements (and a statement if necessary) must be submitted no later than the later announced deadline at the end of the semester.

(2) If a student requests, the supervisor will invite the other faculty members of Screen Studies to check this process in order to ensure that her/his evaluation is fair. In this case, the supervisor will share with them the students' achievements (and statements if submitted) as well as the syllabus and their initial research plans, plus, if necessary, all of the reports the students have submitted and the evidences of whether students have submitted the reports punctually in this semester.
教科書・テキスト
Textbook
各受講者の研究に関連する文献
参考書
Reference Book
各受講者の研究に関連する文献
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
学期はじめに立てた自分の研究計画に基づき、毎回の面談で定めた課題を遂行する。学期末に当学期の成果の提出が求められる。
履修取り下げ制度(利用の有無)学部のみ
Course withdrawal
備考
Others
授業開講形態等
Lecture format, etc.
B-1)対面授業科目(一部遠隔:同時双方向あり)