学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
法・博後
時間割コード
Registration Code
4302410
科目区分
Course Category
法学研究科開講科目
Courses Offered by the Graduate School of Law
科目名 【日本語】
Course Title
比較憲法専門研究
科目名 【英語】
Course Title
Comparative Studies in Constitutional Law
担当教員 【日本語】
Instructor
大河内 美紀 ○
担当教員 【英語】
Instructor
OKOCHI Minori ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 月曜日 3時限
春 月曜日 4時限
Spring Mon 3
Spring Mon 4
対象学年
Year
1年
1
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
この講義は、アジア諸国等における立憲主義の実践及びそれに関する諸学説を概観するとともに、近代立憲主義の基礎理論を概観し、日本の憲法にかかわる諸問題とそれに関する諸学説と学生の母国のそれとを比較検討する。近代憲法の歴史や基本原理を理解することで、日本や西欧の近代憲法国家の基本的な理解を深めるとともに、アジアを中心に各国の憲法を分析する力を身につけることが、この講義の目的である。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The purpose of this course is to review the fundamentals of constitutional theory, and examine how the theoretical application of Japanese constitutional law to various constitution-related issues compares to that of students’ home countries, while reviewing constitutional theory and its various manifestations in Asian and other countries. Students will learn about the history and fundamental principles of modern constitutions, gain a fundamental understanding of the constitutions of Japan and modern constitutional countries in Western Europe, and review the constitutions of various countries, particularly in Asia. These subjects will be further explored in class discussions in which students will proactively debate various related issues.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
この講義を通じて、以下の能力を身につけることができる。
1)近代憲法の歴史およびその基礎理論に関する基本的知識を身につける。
2)日本および先進立憲主義国の憲法体制についての基本的知識を身につける。
3)アジアをはじめとする複数の国の憲法について知見を広め、それに関する議論を行う。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
Through this course, students will acquire the following abilities.
(1) Acquire basic knowledge of the history of modern constitutions and constitutional theories.
(2) Acquire a basic knowledge of the constitution of Japan and other modern constitutional states.
3) Broaden their knowledge of the constitutions of several countries, including those of Asia, and engage in discussions about them.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1:Introduction
Confirm the course of the lecture. Collect basic information about the Constitution of each country.

2:Historical development of modern constitutions (2 lectures)
The development of modern constitutionalism is outlined referring to the articles of the constitutions of each country.

3:Comparative study on historical development of various countries (1 or 2 presentations)
Student make the presentation about his/her Constitution.

4:History of the Japanese Constitution (1 lecture)
Learn about the characteristics of the two constitutions that have been enacted in Japan.

5:Institution of / for government in Japan (1 lecture)
Learn about the characteristics of Japanese institutions of/for government.

6:System for protection of human rights in Japan (1 lecture)
Learn about the characteristics of Japanese system for protection of human rights.
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
Nothing in particular.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
Your final grade will be calculated according to the following process: attendance and participation of discussion (50%) and Mid-term report & Final report (50%)
A minimum grade of 60% to attain a C.
教科書・テキスト
Textbook
Not specified. The lecture will be based on the distributed resume.
参考書
Reference Book
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
You can receive the additional instruction in classroom.
注意事項
Notice for Students
授業開講形態等
Lecture format, etc.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
遠隔授業は基本的にはTACTで行う。教員への質問方法、学生同士の意見交換の方法は次のとおりとする。なお、教員より別の指示がある場合は、その指示に従うこと。
・教員への質問は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。
・授業に関する受講学生間の意見交換は、TACT機能「メッセージ」により行うこと。
(※担当教員が「フォーラム」機能を追加設定した場合は「フォーラム」も利用可。)
Remote classes are conducted via TACT basically. Questions to instructors should be asked using the TACT "Message" function.
Student discussions will be conducted using the TACT "Message" function. (If the instructor has added the "Forum" function, the "Forum" can also be used.)
Follow your instructor's directions if your instructor has any other directions