学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
理・博後
時間割コード
Registration Code
4605053
科目区分
Course Category
先端専門講義科目群(後期課程講究)
Advanced Science Classes (Research Works in DC)
科目名 【日本語】
Course Title
生体システム論講究B
科目名 【英語】
Course Title
Colloquium Biological Systems B
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
木下 俊則 ○
担当教員 【英語】
Instructor
KINOSHITA Toshinori ○
単位数
Credits
3
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
秋集中 その他 その他
Intensive(Fall) Other Other
授業形態
Course style
演習
Seminar
学科・専攻
Department / Program
理学専攻
必修・選択
Required / Selected
選択


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
生物学、植物生理学等の自然科学を支える基礎的概念の理解と科学的思考力を養う。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The goals of this course are to cultivate understanding and scientific thinking of the basic concepts that support the natural sciences such as biology and plant physiology.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
最先端研究を理解する科学的思考力を養う。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
The goal is to develop scientific thinking ability to understand cutting-edge research.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
本授業では、研究室メンバーが毎週担当して1時間程度の発表とそれに伴う1時間程度の議論を通じて最先端研究を理解する科学的思考力を養う。毎回の討論には、修士論文のための研究活動として毎週8時間以上の取り組みが必須である。具体的な内容としては、当該科目を履修する1年生は、研究室の主なテーマである「光シグナル伝達」「膜輸送」「気孔開閉」「植物の二酸化炭素応答」に関する修士論文研究の成果をまとめ、修士論文の中間発表としてメンバーに発表する。また、それ以外の回では、討論を通じて「植物の環境応答と成長」の発想や研究の進め方を実地で学ぶ。
第1回:スタッフによる最先端研究の紹介(1): 光シグナル伝達
第2回:スタッフによる最先端研究の紹介(2): 膜輸送
第3回:スタッフによる最先端研究の紹介(3): 気孔開閉
第4回:スタッフによる最先端研究の紹介(4): 植物の二酸化炭素応答
第5回:博士課程学生による研究発表と討論
第6回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ 光シグナル伝達
第7回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ 膜輸送
第8回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ 気孔開閉
第9回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ 植物の二酸化炭素応答
第10回:学外の招待講演者による最先端研究の紹介
第11回:修士課程1年生による修士論文の中間報告 光シグナル伝達
第12回:修士課程1年生による修士論文の中間報告 膜輸送
第13回:修士課程1年生による修士論文の中間報告 気孔開閉
第14回:修士課程1年生による修士論文の中間報告 植物の二酸化炭素応答
第15回:植物の環境応答と成長に関する論文紹介と研究発表のまとめ
To improve understating and scientific thinking, each member takes one-hour presentation and discussion. It is also necessary to perform experiments for over 8-hour per week. Each M1 student performs experiments about ‘photo-signal transduction’, ‘membrane trafficking’, ‘stomatal movement’, and ‘CO2 response’. Each student shows progress report of the master thesis based on own experimental results. Students improve scientific understanding and research strategy through discussion about ‘environmental adaptation and growth in plants’.
Contents
1. Presentation of current researches by staffs (1) Light signal transduction
2. Presentation of current researches by staffs (2) Membrane trafficking
3. Presentation of current researches by staffs (3) Stomatal movement
4. Presentation of current researches by staffs (4) CO2 response
5. Research progresses by Ph.D candidates
6. Progress report for master thesis about Light signal transduction, by M2
7. Progress report for master thesis about Membrane trafficking, by M2
8. Progress report for master thesis about Stomatal movement, by M2
9. Progress report for master thesis about CO2 response, by M2
10. Presentation of current researches by invited lectures
11. Progress report for master thesis about Light signal transduction, by M1
12. Progress report for master thesis about Membrane trafficking, by M1
13. Progress report for master thesis about Stomatal movement, by M1
14. Progress report for master thesis about CO2 response, by M1
15. Summary of current researches and discussion about ‘environmental adaptation and growth in plants’
履修条件
Course Prerequisites
履修要件は要さない
関連する科目
Related Courses
関連する科目は特にない
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
出席、担当回の発表内容、および各回の議論への取り組みを総合的に評価する。 授業内容を正しく理解していることが合格の基準である。
教科書・テキスト
Textbook
適宜指示する。
参考書
Reference Book
適宜指示する。
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
次回の授業範囲を予習し、専門用語の意味等を理解しておくこと。
注意事項
Notice for Students
他学科聴講の可否
Propriety of Other department student's attendance
他学科聴講の条件
Conditions of Other department student's attendance
特になし。
レベル
Level
キーワード
Keyword
履修の際のアドバイス
Advice
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則対面形式
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
適宜TACTを利用する