授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 博士後期課程では、自身の専門的な知識・技術を深化させるだけでなく、専門分野にとらわれない独創的な視点や考え方を養いながら、研究内容を広くかつ深く発展させ、得られた研究成果を世界に向けて発信することが求めれています。本講座では、博士課程の研究内容を毎週のゼミナールにおいてプレゼンテーションおよび議論することで、情報発信能力および説明能力を養います。また、単に研究成果を発表するだけでなく、客観的な視点から常に研究内容や研究方法を再構築し最適な進め方を探るための企画力および実行力を高めることも目的とします。
本講座では、エネルギー理工学セミナー2Cで習得した以下の技能および能力をさらに深化・発展させることを目標とします。
(1) 専門分野にとらわれない広い視点から自身の研究テーマを俯瞰し発展させる能力。
(2) 得られた研究成果を世界に向けて広く発信し議論する能力。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In the doctoral program, students not only deepen their own specialized knowledge and skills, but also develop their research broadly and deeply while cultivating creative perspectives and ways of thinking that are not bound by their specialized fields. We need to send it out to the world. In this course, presentations and discussions on the research content of the doctoral course are held in weekly seminars to cultivate information dissemination and explanation skills. In addition to simply announcing research results, the aim is to constantly reconstruct research content and research methods from an objective point of view, and to improve planning and execution skills to find the best way to proceed.
The goal of this course is to further deepen and develop the following skills and abilities acquired in the Energy Science and Engineering Seminar 2C. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 博士後期課程では、自身の専門的な知識・技術を深化させるだけでなく、専門分野にとらわれない独創的な視点や考え方を養いながら、研究内容を広くかつ深く発展させ、得られた研究成果を世界に向けて発信することが求めれています。本講座では、博士課程の研究内容を毎週のゼミナールにおいてプレゼンテーションおよび議論することで、情報発信能力および説明能力を養います。また、単に研究成果を発表するだけでなく、客観的な視点から常に研究内容や研究方法を再構築し最適な進め方を探るための企画力および実行力を高めることも目的とします。
本講座では、エネルギー理工学セミナー2Cで習得した以下の技能および能力をさらに深化・発展させることを達成目標とします。
(1) 専門分野にとらわれない広い視点から自身の研究テーマを俯瞰し発展させる能力が身に付いている。
(2) 得られた研究成果を世界に向けて広く発信し議論する能力が身に付いている。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In the doctoral program, students not only deepen their own specialized knowledge and skills, but also develop their research broadly and deeply while cultivating creative perspectives and ways of thinking that are not bound by their specialized fields. We need to send it out to the world. In this course, presentations and discussions on the research content of the doctoral course are held in weekly seminars to cultivate information dissemination and explanation skills. In addition to simply announcing research results, the aim is to constantly reconstruct research content and research methods from an objective point of view, and to improve planning and execution skills to find the best way to proceed.
The goal of this course is to further deepen and develop the following skills and abilities acquired in Energy Science and Engineering Seminar 2C.
(1) to acquire the ability to overlook and develop one's own research theme from a broad perspective that is not bound by specialized fields.
(2) to acquire the ability to disseminate and discuss the research results obtained widely to the world. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | ・エネルギーナノマテリアル科学
・エネルギー理工学セミナー2A
・エネルギー理工学セミナー2B
・エネルギー理工学セミナー2C |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | ・Energy nanomaterials science
・Energy Engineering Seminar 2A
・Energy Engineering Seminar 2B
・Energy Engineering Seminar 2C |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 以下の内容について詳細に検討しながら、具体的な解決策や方法論を検討し、研究実施計画に関して議論する。
(1)ナノマテリアル(ナノカーボン材料、有機金属骨格体、ナノ粒子、機能薄膜)の構造、機能、および物性
(2)ナノマテリアルの機能や物性を明らかにするためのマルチスケール計測手法および装置開発
(3)ナノマテリアルの機能や物性を制御するための新しい方法論
(4)ナノマテリアルの様々な分野(医学、電子工学、化学、環境工学など)への応用
以上の内容に関するスライドや資料をセミナーに先立ち十分な時間をかけて作成し、セミナーでの発表に臨んでください。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | While examining the following contents in detail, we will consider specific solutions and methodologies, and discuss the research implementation plan.
(1) Structure, function, and physical properties of nanomaterials (nanocarbon materials, organometallic skeletons, nanoparticles, functional thin films)
(2) Development of multi-scale measurement methods and equipment to clarify the functions and physical properties of nanomaterials
(3) New methodologies for controlling the functions and physical properties of nanomaterials
(4) Applications of nanomaterials in various fields (medicine, electronics, chemistry, environmental engineering, etc.)
Please take enough time to create slides and materials related to the above content prior to the seminar, and present them at the seminar. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 独自の視点や考えに基づき研究内容を構築し、それに基づいて、具体的な研究を進めていることを合格条件とします。さらに、現在の科学・技術を鑑みて、得られた研究成果の位置づけができていることや、研究内容を高めるための新規な提案が具体的にできれば、必要に応じて成績に反映します。また、他の学生や研究者との活発な議論も評価します。
1/3以上の欠席(病欠含む)は自動的に"F"評価になります。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | A passing condition is that the research content is constructed based on an original perspective and idea, and that specific research is being carried out based on that. Furthermore, in light of current science and technology, if the results of the research obtained can be positioned, and if new proposals to improve the content of the research can be concretely made, they will be reflected in the grades as necessary. We also value lively discussions with other students and researchers.
Absences of 1/3 or more (including sick leave) will automatically be graded "F". |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No course requirements are imposed. |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | search by yourself if necessary |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | search by yourself if necessary |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | study by yourself if necessary |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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