授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | この授業の目的は,受講者が先行研究の十分な文献調査に基づくレビューを背景としてエネルギー資源循環工学に関する研究提案を企画立案して文書および口頭で提案するとともに,理論または実験研究によって研究活動を実践することにより,工学研究科博士前期課程で必要な資質に含まれる基礎力と応用力のうち創造力,総合力および俯瞰力を涵養することです.また,研究安全および研究倫理の基本を理解することによって研究者や技術者の基本的資質も身につけます.
受講生の最終到達目標は,技術論文の執筆と研究発表の実践です.このため,受講者は学術団体が主催する研究会等で口頭発表またはその準備をするとともに予稿集または論文の執筆を行うこととします. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This seminar aims at gaining an ability of formal written and oral presentations of study proposal and actual performing theoretical and experimental process analyses on the proposed study to master the essential ability as a master course student in the Department of Applied Energy. Additionally participants are required to cultivate fundamental knowledge on research safety and ethics, and should complete taking research notes in an adequate manner as a part of researcher's fundamentals.A student can expect obtaining ability of research planning, performing, and presentation of the results at an academic meeting or submission of a research paper. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この授業の目的は,受講者が先行研究の十分な文献調査に基づくレビューを背景としてエネルギー資源循環工学に関する研究提案を企画立案して文書および口頭で提案するとともに,理論または実験研究によって研究活動を実践することにより,工学研究科博士前期課程で必要な資質に含まれる基礎力と応用力のうち創造力,総合力および俯瞰力を涵養することです.また,研究安全および研究倫理の基本を理解することによって研究者や技術者の基本的資質も身につけます.
受講生の最終到達目標は,技術論文の執筆と研究発表の実践です.このため,受講者は学術団体が主催する研究会等で口頭発表またはその準備をするとともに予稿集または論文の執筆を行うこととします. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This seminar aims at gaining an ability of formal written and oral presentations of study proposal and actual performing theoretical and experimental process analyses on the proposed study to master the essential ability as a master course student in the Department of Applied Energy. Additionally participants are required to cultivate fundamental knowledge on research safety and ethics, and should complete taking research notes in an adequate manner as a part of researcher's fundamentals.A student can expect obtaining ability of research planning, performing, and presentation of the results at an academic meeting or submission of a research paper. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 1) 原子力燃料サイクル工学
2) エネルギー資源プロセスシステム工学 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | 1) Nuclear Fuel Cycle Engineering,
2) Process Systems Engineering for Energy Resources |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1.エネルギー資源循環工学に関する先行研究の文献調査,
2.エネルギー資源循環工学に関する新規研究の企画立案,
3.エネルギー資源循環工学に関する理論研究
4.エネルギー資源循環工学に関する実験研究
5.エネルギー資源循環工学に関する研究発表
6.エネルギー資源循環工学に関する論文作成
毎回の授業の前に各自の研究ノートに前回授業後の先行研究に係る文献調査結果のまとめ,理論または実験研究活動のまとめ,研究にかかる考察内容のまとめを記載しておくこと.授業の際に各自が概要を口頭で報告する. |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. Literature survey on previous studies concerning to Energy Resources Recycling Engineering,
2. Proposal and planning of a study on Energy Resources Recycling Engineering,
3. Theoretical analysis on the proposed study,
4. Experimental analysis on the proposed study,
5. Oral presentation on the research results, and
6. Technical writing on the research results.
Before each class of the seminar, a student take this class should write on his or her research note summaries of results on literature survey, research activity, and discussion on the results, which are reported in the seminar. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 到達目標に対する習得度を授業での口頭発表(60%)および学会報告(40%)にて評価します.合格基準は,授業内容を受講生が実践して習熟できていることとします.より高度な成果,例えば,学会発表,その準備または予稿集の執筆等ができれば,それに応じて成績に反映されます.
評点は工学研究科基準通り.評点「A+(S)」は国際学会での口頭発表または論文執筆やその準備を行った実績を前提とします. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Oral presentation at each seminar(60%) and oral presentation at the academic meeting or paper submission(40%)
A student pass the class by achieving the each content of the class. Extra outcomes such as presentation at the academic meeting or submitting a research paper is considered for additional points. Evaluation of grade will follow the standard provided by the Graduate School of Engineering. Obtaining 'A+ (S)' grade is granted for a student who has had an oral presentation at an international conference or authored an academic paper to be published in a periodical academic journal or equivalent during the semester. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 総合エネルギー工学セミナー1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2B, または同等の授業を修得していること,実験安全研修を受講済みであること,および研究ノートを所持していることを履修条件とします. |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | redits of Applied Energy Seminar 1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2B, or equivalents should have been earned. A student who take this class must have enough knowledge on laboratory safety,and hold an own laboratory notebook. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 1) ファラデーの実験研究日記1~7巻, Hr Direct出版社 (2008)[英文],
2) 他の必要な教科書や論文は授業の進行に併せて提示する. |
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教科書【英語】 Textbook | | 1) M. Faraday, "Faraday's Diary of Experimental Investigation Vol.1-7," HI Direct (2008).
2) According with the advancement of research plan, the other textbooks or research papers are to be suggested. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 岡崎康司,他編「ラボノートの書き方」, 羊土社 (2013) |
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参考書【英語】 Reference Book | | Y. Okazaki, 'How to write laboratory note,' Yodosya (2013) |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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