授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 都市・地域の成長や規模の決定は,地域間の人口や企業の移動及び公共財の供給水準によって影響を受ける.環境や資源の状態はマクロ経済の状態のみならず,ミクロ的な政策決定によっても影響を受けることになる.そこで,本セミナーでは,博士論文の執筆に結びつく形で,既存の文献を精査することにより,既に提案されている種々の接近法を体系的に整理・比較し,新たなモデルのあり方について議論することにより、受講生自身が独自性のある研究を進める能力を養う. 【該当DP】 DP2, DP4 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | [Objective] Inter-regional migration of households and firms as well as the supply of public goods determines the growth and size of cities and regions. The state of the environment and resources is affected not only by macroeconomic but also by microeconomic circumstances. Therefore, in this seminar, we will examine existing articles in order to prepare for a doctoral dissertation, and compare various approaches that have already been proposed, and discuss how to build a new model. [DP2, DP4] |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この授業では,受講者が以下の知識・能力を身につける. 1)都市・地域経済や環境資源問題に関する経済学的分析手法を,代表的文献の精査を通じて習得する. 2)新たなモデルの構築方法に関する手法を習得する. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Upon successful completion of this course, students will be able to: 1) Understand how to analyze issues related to urban and regional economies, public good provisions, and environmental and resource issues through careful readings of related articles. 2) Construct a new model. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】 基本的には最近の文献や大学院中・上級レベルの教科書を中心として、セミナー参加者の希望も考慮し、輪読する教材を適宜選定する.参加者は担当する箇所の解説にとどまらず、積極的に自らの問題意識に結びつけて教材を活用す ることが要請される.また履修者は本セミナーで実施される研究倫理教育ガイダンスの受講を必須とする. 【授業時間外学習の指示】 毎回,受講者が上のトピックスについて発表を行う. 発表者以外の各受講者は,予習及び討論における質問を用意すること. | [Contents] While we plan to read some textbooks, we could change subjects depending on the interests of attendants. All participants are required to attend the guidance session on research ethics conducted as part of this seminar. [Students duties] Students will be assigned to do presentation on the above topics every week. The student is responsible for carefully reading the assigned material and brings a set of questions for discussion. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | セミナーおよび議論への積極的参加を評価する。 履修取り下げ制度は適用されないが、出席回数が半数に満たない場合は「欠席」とする。 | Attendance and discussion 100% |
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教科書 Textbook | | 講義中に適宜文献を指示する。 | Reference lists will be provided in classes. |
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参考書 Reference Book | | 講義中に適宜文献を指示する。 | Reference lists will be provided in classes. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 毎回,受講者が上のトピックスについて発表を行う. 発表者以外の各受講者は,予習及び討論における質問を用意すること. | Students will be assigned to do presentation on the above topics every week. Students are responsible for carefully reading the assigned material and brings a set of questions for discussion. |
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注意事項 Notice for Students | | 連絡事項はTACTあるいは直接メールで通知するので、毎日TACTおよびメールボックスをチェックすること。 | Please check TACT and mail box every day to collect information on the lecture. |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | 日本語と英語 | Japanese and English |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面講義 ※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | face-to-face lecture * If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・対面講義を原則とする. 但し,対面講義が困難な場合には,事前に周知した上で遠隔に切える可能性がある.遠隔の場合には,zoomあるいはteamsを活用する予定である. ・遠隔講義の詳細については,対面からの切り替えに際して説明する. (遠隔講義の場合には,教員への質問・連絡は,TACTのメッセージ機能あるいはeメールを通じて行うこと.) | If face-to-face lectures are impossible, Zoom or Microsoft teams will be used. In such cases, students will be informed in advance. |
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