授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 【授業の目的】英語圏の災害研究の主だった理論に目を通し、災害の研究と社会の研究の接点について検討する。防災の観点だけでなく、災害に着目した観点から社会と自然の関係に関する理解を深めることがこの授業の目的である。
【該当DP】DP1 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Objective This seminar aims to learn theoretical and comparative viewpoints to grasp social aspect of natural disaster through reviewing several masterpieces in disaster studies so far.
(DP1) |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 【到達目標】➀災害研究の主だった理論的論点について説明することができること、➁災害研究と社会学の接点について説明することができること、を到達目標とする。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Goal In the end of the course, participating students are expected to explain several theoretical issues in disaster studies and integrative relationships between disaster study and sociology. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 【授業の構成】テキスト(Environmental Risks and Hazards)を講読し、災害と社会の関係に関する理論的論点について討議する。
1 イントロダクション─災害研究と社会学 2 Human Ecological Perspective 3 Contextual Model of Natural Hazard 4 Social Amplification of Risk 5 Public Response to Earthquake Hazard Information 6 Perception of Risk 7 Taking the Naturalness Out of Natural Disasters 8 Bringing Social Theory to Hazard Research
【授業時間外学習の指示】授業開始時までに所定の論文を必ず熟読し、論点を整理しておくこと | Structure of the seminar: Reputable articles concerning disaster studies are picked up. Participants are expected to report and discuss about the articles.
1 イントロダクション─災害研究と社会学 2 Human Ecological Perspective 3 Contextual Model of Natural Hazard 4 Social Amplification of Risk 5 Public Response to Earthquake Hazard Information 6 Perception of Risk 7 Taking the Naturalness Out of Natural Disasters 8 Bringing Social Theory to Hazard Research
Students are requested to read every article in advance. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない | Students can take this lesson without specific requirements |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | ・報告、ディスカッションへの貢献、期末レポートによって評価する。 ・期末レポートは、災害研究の理論枠組を用いて具体的な災害事例を分析し、防災の課題を論じるものとする。 ・ディスカッションへの「貢献」とは、テーマへの理解を深めるような問いや意見を発することを指す。 ・報告25%、ディスカッションへの貢献25%、期末レポート50%で点数をつけ、100点満点で60点以上を合格とする。 | - Evaluation is based on presentation(25%), contribution to discussion(25%) and final report(50%). The score above or equal to 60 is required for credits. - Theme of final report is to discuss challenges of disaster risk reduction based on the theoretical and empirical analysis of particular disaster. - Contribution to discussion means making useful remarks on the issues. |
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教科書 Textbook | | Susan Cutter eds., Environmental Risks and Hazards, Prentice Hall, 1994 | Susan Cutter eds., Environmental Risks and Hazards, Prentice Hall, 1994 |
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参考書 Reference Book | | 授業中に適宜紹介する。 | Related books and articles will be introduced during the class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 指定された論文を読み、疑問点等を整理しておくこと。 | Students are expected to read designated articles in advance. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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授業言語 (資料) Language(s) for Materials | | |
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授業言語 (口頭) Language(s) for Instruction & Discussion | | |
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英語の質問への対応 English Question | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則的に対面で実施する
※履修登録後に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。 | face-to-face class
* If there is a change in the class form,etc. after registration, we will guide you on the TACT class site. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | ・教員への質問は、TACT 機能「メッセージ」により⾏うこと。 | Students can contact me by using "message" function of TACT. |
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