学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
学部
時間割コード
Registration Code
0021303
科目名 【日本語】
Course Title
教育学
科目名 【英語】
Course Title
Education
使用言語
Language Used in the Course
日本語
担当教員 【日本語】
Instructor
草彅 佳奈子 ○
担当教員 【英語】
Instructor
KUSANAGI Kanako ○
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
Ⅱ 月曜日 3時限
II Mon 3


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course [JPN]
社会的存在である人間の,誕生から死に至る諸相を捉え,そのありようと形成に関わる諸原理とその関連構造について学び,教育とは何かについて考えることを目的とします。現代の教育問題を検討しようとする者,有効な打開策を考えようとする者はもちろん,人間について深い洞察を得ようとする者に,基礎的な手がかりを与えるものです。教育の歴史・哲学・制度・方法などの入門的知見が展開されます。 
授業の目的 【英語】
Goals of the Course [ENG]
The goal of this course is to understand the various aspects of social human beings from birth to death, then to learn the principles of human formation and their relevance, and finally, to think about what education is. This class offers the clews for the basic analytical methods such as how to examine modern educational problems, how to solve problems, how to deepen the insights into human beings. In sum, this course offers introductory insights into the history, philosophy, and institutions of education and teaching methods.
授業の達成目標 【日本語】
Objectives of the Course [JPN]
教育学とはどのような学問だろうか。教育は身近にありながらも、個人的な学校体験を超えて、その背景や意味について考える機会はあまりない。本講義では、教育の裏側にある理念、歴史、思想など、教育学に関する基礎的な知識や概念に触れることで、教育体験を概観的に捉え直す。社会で生きるためには、論理的・批判的思考力を身につけることで、自らが主体的に学び、社会課題を多角的に分析することが必要とされる。教育学を通して学びの本質に迫ることで、自らの学ぶ意味について考え、理論と実践を往還させながら、教育をめぐる課題やこれからの教育のあり方について検討することを目指す。
授業の達成目標 【英語】
Objectives of the Course [ENG]
What is education? Education is all around us, yet we do not often have the opportunity to reflect its beyond our personal school experience. This lecture will provide an overview of the educational experience by exposing students to basic knowledge and concepts about pedagogy, including the philosophy, history, and ideology behind education. To live in society, it is necessary to take an initiative to learn and analyze social issues from multiple perspectives by acquiring logical and critical thinking skills. By understanding the essence of learning, the course aims to foster students to think the meaning of one's own learning, examine the issues surrounding education, and to contribute to the better future of education by moving back and forth between theory and practice.
教科書
Textbook
問いからはじめる教育学 勝野 正章,庄井 良信著
課外学修等
Study Load (Self-directed Learning Outside Course Hours)
事前課題と授業後のリフレクションが必須。
注意事項
Notice for Students
特になし。
本授業に関するWebページ
Reference website for this Course
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
日本と海外の教師の学びについて研究しています。授業を通して、教育の意味について、自分にとっての学びとは何かを考えていきましょう。
実務経験のある教員等による授業科目(大学等における修学の支援に関する法律施行規則に基づくもの)
Courses taught by Instructors with practical experience
国際協力の現場で教育支援の実務経験あり。
授業開講形態等
Lecture format, etc.
A-1)対面授業科目(対面のみ)
対面授業の場合の講義室は、時間割B表(名大ポータル>教養教育院ページ掲載)を確認すること。