学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
教育学部
時間割コード
Registration Code
0210150
科目名 【日本語】
Course Title
教育行政学演習Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on Educational Administration I
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
EDUED3124J
担当教員 【日本語】
Instructor
石井 拓児 ○ 小長井 晶子
担当教員 【英語】
Instructor
ISHII Takuji ○ KONAGAI Akiko
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 木曜日 3時限
Spring Thu 3
対象学年
Year
3年
3
コース・専攻等
Subject
コース専門科目(生涯教育開発コース)
必修・選択
Required / Selected
選択必修Ⅱ


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
教育行政・教育行政学の基本問題に関わる事項を取り上げ、授業参加者が各自で調査し、報告・ディスカッションを通じて理解を深める。取り上げる事項は指定課題と、各自がそれぞれ問題発見を通じて設定した課題とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
Basic problems on educational administration and educational administrative studies are taken up, class participants will investigate themselves and deepen their understanding through reporting and discussion.The aim of this excercise is to explore the themes which each pa rticipant set .
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
教育行政学の基本的テーマや主要な事象に関して自律的に考察できる力の基礎を獲得する。テーマに関連する資料の収集、調査、文献研究、レポート作成、ディスカッションの方法を習得する。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
You will acquire the foundation of ability to autonomously consider the basic themes and major events of educational administration study. You will learn the methods of collection, survey, literature research, report preparation, discussion on materials related to themes. From each other's report, you will learn basic skills and argumentation methods for paper preparation.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
1 演習の目標と運営
2 教育に関係する文献・資料の探索と収集
3 問題意識と課題設定
4〜14 教育行政学研究に関する文献の読解

①各自で現代日本社会における教育課題について問題意識を深め、教育行政学研究の観点から分析と考察をすすめる。
②分析と考察を深めるためにふさわしい論文を選定し、論文の要約とともに関連する学術用語・概念について検討し、レポート発表する。
③発表をふまえて全員でディスカッションを行う。

検討する論文は以下の研究雑誌から選定すること
・日本教育行政学会年報
・日本教育法学会年報
・日本教育政策学会年報
・季刊教育法
・判例時報・法律時報・法学セミナー
・教育学研究
・その他

15 まとめ

1 Objectives of this seminar
2 Search and collection of materials and documents
3 Problem awareness and task setting
4-14 Reading of literature on educational administration research
(1) Each student will deepen his/her own awareness of issues related to education in contemporary Japanese society, and analyze and discuss them from the perspective of educational administration research.
(2) Select an article appropriate for deepening the analysis and discussion, summarize the article, discuss related academic terms and concepts, and present a report.
(3)All students will discuss the paper based on the presentation.
15 Summary
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
履修条件は要さない。
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
本授業では、次の方法で評価する
1. 担当発表会における資料(20%)
2. 担当発表会における発表内容(30%)
3. ほかの受講者との議論(50%)
総点60点以上を合格とします。
教科書・テキスト
Textbook
必要に応じて、授業中に指定する。
参考書
Reference Book
『教育小六法』(学陽書房)
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
授業内容を自身の関心に引き寄せて整理する。
注意事項
Notice for Students
履修取り下げは、教育学部が定める取り下げルールにより処理する。Course withdrawal shall be handled according to the relatated rules stipulated by Faculty of Education.
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否
Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance
3年生以上可
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則として対面で実施する。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)