授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | この授業では、英語で書かれた文献を読みながら子どものバイリンガル教育の基礎理論について理解を深め、それを日本の現状に応用していきます。学生はディスカッションリーダーとして分担制で章を読み、英語と日本語で積極的にディスカッションに参加します。コースの最後には、学生は、地域の学校、イマージョンスクール、インターナショナルスクール、母語支援教室などでのフィールドワークから得られたデータに基づいて、トピックを決めて、英語で口頭発表をパワーポイントを使って行います。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this course, students will deepen their understanding of the basic theories of children's bilingual education by reading literature in English, and applying them to current situations in Japan. Students will read chapters by taking responsibility as discussion leaders and actively participating in group discussions in both English and Japanese. At the end of the course, students will deliver oral presentations using Power Point in English on individual topics based on the data obtained from fieldwork, including at mainstream schools, immersion schools, international schools, mother tongue support classrooms, and more. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | このコースを通じて、学生は、(1) 幅広い重要なトピックに関する文献を読むことで、さまざまな状況における子どものバイリンガル発達を理解します。 (2) 社会的・文化的・心理的要因を含む、子どものバイリンガル発達に効果的な要因を理解します。 (3) バイリンガル教育に関する基本的な問題を理解します。(4) 日本のバイリンガル教育に影響を与える現在の問題を理解し、議論します。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Through this course, students will develop their understanding of (1) the bilingual development of children in various situations by reading literature on a wide range of key topics; (2) the effective factors on children’s bilingual development including societal, cultural and psychological factors; (3) basic issues in bilingual education, and (4) current issues that affect bilingual education in Japan, and discuss them. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | このコースは、5月18日(土)から6月15日(土)までの毎週土曜日1時限から3時限までで、合計5週行われます。詳細は下記の通りです。
1) セッション 1 -- 5月18日(土)
• 教科書Introduction (Ch.1)
• 教科書Language Development in Simultaneous Bilingual Children (Ch.4)
2) セッション 2 -- 5月25日(土)
• 教科書Second Language Development in Children (Ch. 6)
3) セッション3-- 6月1日(土)
• 教科書Heritage Language Development in Children (Ch. 7)
4) セッション 4 -- 6月8日(土)
• 教科書Schooling in a Second Language (Ch. 9)
5) セッション 5 -- 6月15日(土)
• 最終口頭発表 |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 英語で読んだ内容を理解し、自身のフィールドワークを通じて得た内容を英語で発表するのに十分なレベルの英語能力。 |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 1) 3つの章の教科書の読み(分担制)(10% x 3 セッション) 30%
2) 英語と日本語でのディスカッションに参加 (6% x 5 セッション) 30%
3) PPTを使っての10分の英語での最終口頭発表 40%
(注:このコースの合格点は60%以上) |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | Paradis, J, Genesee, F, and Crago, M.B. (2021). Dual Language Development & Disorders, A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning (Third Edition). Baltimore: Brookes Publishing Co. |
|
|
参考書 Reference Book | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | フィールド研究として、近隣のバイリンガル教育施設(インターナショナル保育施設、国際学校など)を授業時間外に訪問し、情報収集を要する。 |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 講義は日本語で行うが、英語の講読が中心。一部プレゼンは英語において実施予定。 |
|
|
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否 Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 日本語における講義とディスカッション。プレゼンは日本語または英語。 |
|
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|