授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 高校や大学の入試制度について学ぶことにより、入試及び学力測定に関する研究を行う上で必要な考え方、高度な専門的知見、ならびにリサーチスキルを身に付けることを目標とする。加えて、中学から高校、そして高校から大学の教育接続について、入試制度、学力、測定、評価の問題を多角的な視点から論じ、考察を深める。 |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | This course deals with entrance examination system of a high school and the university.The aim of this is to help students acquire the necessary skills and professional knowledge to conduct research in the field of entrance examination and the scholastic ability measurement .And in this course, we consider on university admission systems, scholastic abilities, measurements and evaluations, and connective educations from junior high to high to university. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 本講座を学ぶことにより、以下のような高校および大学入試制度に関する目的t狙いを知り、教育政策の分析に必要な知識と能力を養うことが出来る。・入試制度の概念が理解出来る。・入試制度や学力測定について、妥当な説明を行うことが出来る |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After finishing this course, you will acquire the knowledge and skills which are required to study educational politics.・The concept of the entrance examination system can understand.・About an entrance examination system and the scholastic ability measurement,you can perform proper explanation. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 高校入試や大学入試に関する資料や論文、さらに教育制度に関する規則や入試データ等を活用して受講者全員で議論を行う。受講者には、指定された内容を報告する役割と、コメンテーターの役割が求められる。〇1講 オリエンテーション〇2~9講 中等教育に関すること〇10~15講 高等教育に関することWe will discuss the topics mentioned above utilizing papers, materials, and data. All participants are expected to make presentations and provide comments in the classroom.(1) Introduction and orientation.(2)~(9) Regarding secondary education.(10)~(15) Regarding higher education. |
|
|
履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 履修条件は要さない。 No registration requirements required. |
|
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 〈成績評価の方法〉事前に指定した課題の発表Ⅰ(25%)、発表Ⅱ(25%)、および授業への取り組みの姿勢(40%)とリアクションペーパーの提出(10%)により評価する。〈成績評価の基準〉上記の成績評価において、60%以上を満たす場合に単位を認定する。〈About scholastic evaluation〉Presentation of assignments specified in advance(1st 25%,2nd 25%),and contributions to the class(40%),and submission of a reaction paper(10%).〈About a point of reference〉You can earn credits when you get the above evaluation over 60%. |
|
|
教科書・テキスト Textbook | | 特に指定しない。適宜紹介する。Introduced if necessary. |
|
|
参考書 Reference Book | | 特に指定しない。適宜紹介する。Introduced if necessary. |
|
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | プレゼン資料の作成など、指示された役割の準備を行う。Introduced if necessary. |
|
|
注意事項 Notice for Students | | 履修者には公立高校の高校入試制度(出身県は問わない)および日本の大学入試制度についての基本的知識を身に付けておく事が望ましい。Participants are expected to have some basic knowledge of the high school entrance examination system in your prefecture and university entrance examination systems in Japan. |
|
|
他学部生、他専攻生、他研究科生の受講の可否 Propriety of other undergraduate students, other major students, and other graduate students attendance | | 3年生以上可。ただし、履修登録が20名を超えた場合は受講できない場合もある。 Acceptable for 3rd graders and above. However, if there are more than 20 people registered for the course, you may not be able to take the course. |
|
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|