授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 生物を構成する物質の構造,性質,反応を理解し,生命現象を分子レベルで理解する基礎を修得する。
Understand the structure, properties, and reactions of the substances that make up living things, and learn the basics of understanding life phenomena at the molecular level. |
|
|
授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Understand the structure, properties, and reactions of the substances that make up living things, and learn the basics of understanding life phenomena at the molecular level. |
|
|
到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この授業では、受講者が授業終了時に、以下の知識・能力を身につけていることを目標とする。
1.生物の代謝とエネルギー産生の仕組みを説明できる。
2.生体膜の構造と機能を説明できる。
3.医薬品の生体での作用機序を説明できる。 |
|
|
到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objective of this course is for students to have the following knowledge and abilities at the end of the course.1. To be able to explain the mechanisms of metabolism and energy production in living organisms.2. To explain the structure and function of biological membranes.3. To be able to explain the mechanism of action of pharmaceuticals in living organisms. |
|
|
授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.生体膜
脂質/脂質集合体の性質/生体膜/膜輸送
2.代謝とエネルギー(解糖、発酵、クエン酸回路)
熱力学/ATP/糖/解糖/発酵/クエン酸回路
3.エネルギー変換(ミトコンドリア、葉緑体、細菌)
電子伝達系/化学浸透圧説/ATPシンターゼ/酸化的リン酸化/光合成(明反応と暗反応)/光呼吸,C4植物とCAM植物/電子伝達系とプロトンポンプの進化
課題に基づく自宅学習を求める。 |
|
|
履修条件 Course Prerequisites | | 生物化学Iの内容を既知とする。
This Course will be taught in Japanese. |
|
|
関連する科目 Related Courses | | |
|
成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | |
|
不可(F)と欠席(W)の基準 Criteria for "Fail (F)" & "Absent (W)" grades | | 試験による及第点以下がF、履修取り下げをした場合はW |
|
|
参考書 Reference Book | | |
|
教科書・テキスト Textbook | | |
|
課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
|
注意事項 Notice for Students | | |
|
他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
|
他学科聴講の条件 Conditions for Other department student's attendance | | |
|
レベル Level | | |
|
キーワード Keyword | | |
|
履修の際のアドバイス Advice | | |
|
授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
|
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
|