授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | これまで習得した有機化学の基礎知識を深めることを目的とする。主なねらいは、分子の立体化学や官能基変換反応に着目し、反応機構をより詳細に議論することで有機反応を制御している因子を理解することにある。実際の反応を挙げながら、それらを理解するための原理や規則を復習と練習問題なども織り交ぜ習得する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The class is held in order to deepen solid understanding of the basics of organic chemistry students have learned through the sophomore (2nd year) level. Particularly focusing on stereochemistry and functional group transformations, the principles and factors that control the mechanism of organic reactions are well discussed by giving students homework and problem-solving exercises. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 受講学生は、有機化学反応の基礎、すなわち置換反応、脱離反応、付加反応、転移反応、芳香族求電子置換反応、カルボニル基の反応、カルボン酸誘導体の反応、Diels-Alder反応など軌道間相互作用に基づくペリ環状反応、多段階有機合成などの反応機構とともに深い理解が得られる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students could obtain a solid understanding of many different organic reactions including substitution, elimination, addition, migration, electrophilic aromatic substitution, reactions of carbonyl and carboxyl groups, molecular orbital-orbital interaction-based peri-cyclic reactions including the Diels-Alder reaction, with their reaction mechanisms and stereochemistry |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1.立体配置と立体配座: 左右の異性体と単結合の回転による異性体
Stereochemistry: absolute/relative configuration and conformation of organic molecules
2.アルコールの合成と反応: 求核性と塩基性
Formation and reaction of alcohol: nucleophilicity and basicity
3.ハロアルカンの置換反応と脱離反応
Organic halides: substitution and elimination reactions
4.アルケンとアルキンの化学: 炭素-炭素多重結合(C=C,C≡Cπ結合)の合成と反応
alkenes and alkynes: Formation and reaction of carbon-carbon multiple bonds
5.付加反応と転位反応
Addition and rearrangement reactions
6.ベンゼン環の化学:芳香環上の置換基の化学変換と芳香環の化学修飾
Benzene and its derivatives: Chemical reactions of conjugated 6π-systems including
electrophilic substitution reactions
7.カルボニルの化学: 炭素-酸素2重結合(C=0π結合)の合成と反応
Carbonyl chemistry: formation and reaction of carbon-oxygen double bonds (C=O)
8.エノラートの化学: カルボニル基のα位水素の脱プロトン化から始まる反応
Enolate chemistry: deprotonation of α-positions of carbonyl groups starts enolate
formations and reactions
9.カルボン酸とその誘導体の化学: ケトンやアルデヒドとの違いを理解しよう
Carboxylic acid and its derivatives: what is the difference from aldehyde and ketone?
10.非局在化したπ電子系の化学: Woodward-Hoffmann則とDiels-Alder反応
Delocalized electrons through π-conjugation: Woodward-Hoffmann rule and Diels-Alder reaction
11.全合成と逆合成
Total synthesis and retro-total synthesis of complex organic molecules
12.その他 Miscellaneous topics |
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履修条件 Course Prerequisites | | 有機化学Ⅰ、有機化学Ⅱを履修していることが望ましい
It would be advised that students would have taken or have credits of Organic Chemistry I and II.
This Course will be taught in Japanese. |
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関連する科目 Related Courses | | 有機化学Ⅰ、有機化学Ⅱ、有機化学Ⅲ、有機化学特論Ⅱ
Organic Chemistry I, II and III; Advanced Organic Chemistry II |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 授業への取り組み方、小テスト、定期末試験を総合し、評価する。それぞれを点数化のうえ合計し合格判定の基準とする
How participating classes throughout, homework every week, and final-term examination. The sum of each evaluation score would be the criterion of the pass/failure judgement and your credit/grade. |
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不可(F)と欠席(W)の基準 Criteria for "Fail (F)" & "Absent (W)" grades | | 定期末試験を受けて不合格になった場合F, 定期末試験を受けなかった場合W |
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参考書 Reference Book | | 有機立体化学(有機化学講座8、丸善)
大学院有機化学、中(講談社)
ボルハルドショアー 現代有機化学 上・下(化学同人)
有機化学基礎の基礎 100のコンセプト(化学同人) |
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教科書・テキスト Textbook | | 講義資料を配布
Self-made scriptum |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 週2-3時間の授業以外の勉強を、授業前後に推奨する
Extra study at home (extra-homework) totally for two to three hours per week is recommended, after and before classes. |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions for Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 対面形式。コロナ禍など対面が難しい場合Zoom形式でonline授業。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 必要に応じて授業を録画し、情報メディアセンターから8月の終わりまでon-demand授業を学内開放します |
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