授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 建築設計に必要な図面を読む能力を養うとともに、その表現に必要な基礎的技術・方法を習得する。 目的は、課題内容に関連する建築・都市の問題点を分析し、それらを解決するための計画・デザインの専門知識ならびに着想・技術・表現を習得することである。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | To learn the fundamental methods of architectural drafting through hand drafting ,and to acquire the basic ideas and knowledge on planning and design through design of a small space. At the end of this course, participants are expected to analyze the architectural and urban problems on the assignment, and learn about the technical knowledge on the planning and design as well as the concept, technique, and presentation to solve them. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 受講者は、15週を前後半に分けて、2課題に取り組む。両課題に共通して、課題内容に関連する建築・都市の問題点を把握分析し、それを解決するための計画・デザインの専門知識・技術の習得と、着想・計画・設計能力、技術力および表現力が身に付く。加えて、敷地の周辺環境や地域に与える影響を考察する能力や、教員やTAとの意見交換を通してコミュニケーション能力を養い、建築家が果たすべき責任を学ぶ。さらに課題制作を通して自主的、継続的に学習できる能力が身に付く。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | To learn the fundamental methods of architectural drafting through hand drafting ,and to acquire the basic ideas and knowledge on planning and design through design of a small space. At the end of this course, participants are expected to analyze the architectural and urban problems on the assignment, and learn about the technical knowledge on the planning and design as well as the concept, technique, and presentation to solve them. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 図学,形と力,人間活動と環境,都市と文明の歴史,構造物と技術の発展,空間設計論,造形演習第1 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Graphic Science, Introduction to Structural Mechanics, Human Activities and Environment, History of City and Civilization, Development of Structure and Technology, Basic Theory of Space Design, Painting and Sculpture Workshop 1 |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 第一課題(第1週から第8週を予定)では,空間の設計・計画に関する基本的な知識を学び,建築設計製図に関する基本事項を習得する.また,著名な近現代建築作品の分析や設計図のトレースによって,建築の計画・デザインを言葉や図によって他者に伝える能力を学ぶ.
第二課題(第9週から第15週を予定)では,小空間の設計を行い、敷地の分析、プログラム、コンセプト、平面・断面・立面や構法の検討という建築設計のプロセスについての基本事項を習得する。模型やスケッチを用いながら、アイデアを建築的な構想のもとで発展させることが求められる。毎回、自らの設計のスケッチや模型を持参し説明することで、教員からの個別指導(エスキス)を受ける。
第一課題、第二課題とも最終週に講評会を開催し、自らの提案を発表する。 いずれの課題でも毎週課せられた要件を満たす図面、スケッチ、模型等を作成し、エスキスに臨むこと。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | In the first task, students learn basic knowledge about space design and planning, and learn basic matters related to architectural design drafting. Students also learn the ability to convey architectural plans and designs to others through words and diagrams by analyzing of famous modern and contemporary works and tracing blueprints.
The second task is to design a small space, and to learn the basics of the architectural design process, such as site analysis, programs, concepts, and examination of planes, sections, elevations, and construction methods. It is necessary to develop ideas based on architectural ideas using models and sketches. Each time you bring a sketch or model of your design and explain it, you will receive individual guidance (esquisse) from your teacher. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 評価方法)指定された期日内に指定された成果物を提出することを最低基準とする。第一課題では、毎週提出する演習課題の完成度により指導教員が採点し、その平均値をもって成績とする。第二課題では、設計条件の理解度、技術の習得度、成果物の着想・計画/デザイン・表現における完成度、講評会での発表などを、各担当教員が総合的に採点し、その平均点60点以上を合格とする。なお、建築設計の提案に唯一の解はなく、履修生の提案内容の建築的な合理性や創造性を総合的に評価する。
評価基準)100点満点で60点以上を合格とし、 100〜95点:A+、94〜80点:A、79〜70点:B、69〜65点:C、64〜60点:C-、 59点以下:F とする。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Evaluation method) The minimum standard is to submit the specified deliverables within the specified date. In the first task, the supervisor will score according to the degree of completion of the exercises submitted every week, and the average value will be used as the grade. In the second task, each faculty member comprehensively scores the degree of understanding of design conditions, the degree of skill acquisition, the degree of perfection in the idea / planning / design / expression of deliverables, the presentation at the critique, etc. Pass 60 points or more. There is no single solution to the architectural design proposal, and the architectural rationality and creativity of the student's proposal will be evaluated comprehensively. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No special registration requirements. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 日本建築学会編『コンパクト設計資料集成(第4版)』丸善 松下希和ほか著『やさしく学ぶ建築製図』(完全版)エクスナレッジ |
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教科書【英語】 Textbook | | AIJ,The data for architectural design,Maruzen Yasashiku-manabu-kenchikuseizu, X-Knowledge |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 課題作成のための資料を必要に応じて、授業中に指示する |
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参考書【英語】 Reference Book | | Instruct the materials for your works during class as needed |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Submissions for each class will be given at the first class. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Classes will be conducted face-to-face. Materials will be distributed via TACT. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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