授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 脱炭素化が強く求められる中で、新しい時代に対応したプラント設計が行える化学系エンジニアに必要な熱力学、化学工学、及び情報技術の実践的な応用力習得を目的とする。プロセス設計における複雑な問題を可視化し、論理的思考により明確な結論を導く方法論について,資料を使用し解説を行い、Excelやプロセスシミュレータなどのソフトウェアを使用しながら演習を行って習得する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | As a Chemical Engineer in the turning point of the Engineering paradigm, this course designed to expand your skill to perform the Engineering Tasks based on the knowledge of Thermodynamics, Chemical Engineering and Information Technology. With leverage the visualization techniques, skills with using logical approach in the Engineering to achieve the correct conclusion using Excel or Process Simulator will be learned. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 受講生は、相平衡計算等の熱力学の知識と実際のプロセスのフローシートや蒸留塔設計、プラント経済性等の専門知識を体系的に理解することで、得られる情報から論知的に問題を解決できる能力を養うことが出来る。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | This course enables students to obtain the skill to solve the actual problem with the logical approach through the coverage of relation between thermodynamics and process engineering such as the practical applications of theory to design the industrial facilities |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Thermodynamics, Chemical Engineering, Mass and Heat Transfer |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 前半;1-6回 プロセスモデリングの基礎 オンライン(毎週火曜日4-5時限)
1-2回 モデルベースの設計 プロセスモデルとは 10/8 火(4-5限)
3-4回 反応、サイクル計算 10/9水(1-2限)
5-6回 プロセスシミュレータでの物性計算 10/15 火(4-5限)
後半;7から15回 蒸留塔設計 対面(連続火水)
7-8回 蒸留塔設計の基礎と蒸留塔モデル作成 10/22火(4-5限)
9-10回 蒸留塔設計最適化;設計計算と感度解析 フィード段最適化 10/23水(1-2限)
11-12回 蒸留塔設計最適化;全段数最適化と塔直径 10/29火(4-5限)
13-14回 蒸留塔設計最適化;熱利用と経済性の最適化 10/30水(1-2限)
15回 設計結果発表と評価 11/5火(4限)
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1H 1-6 Basics of the Process Modeling
No1-2 Model Based Design, Process Modeling
No3-4 Reaction, Cycle model
No5-6 Predict Thermodynamic Properties using Process Simulator
2H 7-16 Distillation Column Design
No7-8 Basics of the Destillation column design, Building distillation column model
No9-10 Design Optimization; Design spec and sensitivity ; Feed stage optimization
No11-12 Design Optimization; Calculator ; Total stage optimization, Column diameter estimation with hydraulics calculation
No13-14 Design Optimization; Thermal and Economic Optimization
No15 Presentation of the Design Summary |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 講義中に実施する例題に基づく課題を提示、課題(演習問題)を提出を求める(提出点 70%、内容30%) |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Reports will be evaluated. Grade will be granted when Reports are issued. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 受講生は、PCに講義で使用するAspen Plusをインストールし動作確認を行っておくこと。インストール方法と動作確認方法は、別途指示。演習で使用するプロセスシミュレータAspenOne VXXXを使用するため必要なPCの要件は、Windows10、11 (Mac、IpadではInstallできない) Memory(RAM) 8GB以上、 Storage (HDDまたはSSD) 空きスペース 40GB |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | This course will be the hybrid of on-site and on-demand combined. AspenOne VXX software installation is needed in advance. NOTE for schedule ; All class hour will be 2 class hour in raw.(180 min) Note : Required hardware specification for Aspen One VXXX is the Windoes 10 or 11 (No Mac nor iPad) with more than 8 GB of Memory (RAM) and 40 GB of open storage (HDD or SSD)space available. |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | Course materials will be distributed online. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 特に指定しないが、YouTubeにAspen Plus教育動画が多数あるので適宜利用するとよい |
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参考書【英語】 Reference Book | | No specific materials. In case, some of the YouTube videos for Aspen Plus course will be useful. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | オンラインで自習教材を使用し復習すること。課題を適宜課すので、期限までに提出。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | After class comittment will be recommended to utilize the conline materials. Reports need to be issued by the end of the each specified period. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 前半;オンライン 後半;対面 基本的に二コマ連続で実施、5~6名でチームを作成。協力して課題に取り組む。最終回では、チームごとに成果を発表。 |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | 1H; Online only 2H; On-site All class hour except last class will be 2 class hour in raw. Last class will be the presentation session for each groups to present their design results. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | オンライン講義は、Teamsで行い、資料配布も全てTeamsで行う。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Online class will be provided on the Microsoft Teams. All couse materials will be distributed on the Teams. |
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