授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本講座では流域の水文現象,河川内での水理・地形変化の記述方法および河川計画の立案手法の基礎を習得することを目的とする. 本講座を習得することにより,以下の能力を習得することを目標とする: ・雨水が,短期・長期でどのように流域を流れるのか,どのような物理過程なのかを示せる. ・流出モデルの計算ができる. ・河川の土砂輸送の成分を説明できる.河川地形変化の基礎的な式を説明できる. ・河川整備・管理の考え方,技術を身につける. ・河川計画立案の基本的手法を理解する. ・個々の機能,技術,影響評価などの視点から総合的に河川・流域管理を議論できるように,体系的な理解を進める. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The objectives of this class are 1)to understand the foundamental knowledges of river basin hydrology and fluvial hydraulics and 2) to acquire the methodology for river planning. The target achievements of this class : 1) to understand the processes of direct run-off and base run-off in river basion 2) to learn run-off model 3) to learn sediment transport and fluvial processes 4) to acquire the methodology of river and river basin planning |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 本講座では流域の水文現象,河川内での水理・地形変化の記述方法および河川計画の立案手法の基礎を習得することを目的とする. 本講座を習得することにより,以下の能力を習得することを目標とする: ・雨水が,短期・長期でどのように流域を流れるのか,どのような物理過程なのかを示せる. ・流出モデルの計算ができる. ・河川の土砂輸送の成分を説明できる.河川地形変化の基礎的な式を説明できる. ・河川整備・管理の考え方,技術を身につける. ・河川計画立案の基本的手法を理解する. ・個々の機能,技術,影響評価などの視点から総合的に河川・流域管理を議論できるように,体系的な理解を進める. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objectives of this class are 1)to understand the foundamental knowledges of river basin hydrology and fluvial hydraulics and 2) to acquire the methodology for river planning. The target achievements of this class : 1) to understand the processes of direct run-off and base run-off in river basion 2) to learn run-off model 3) to learn sediment transport and fluvial processes 4) to acquire the methodology of river and river basin planning |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Introduction of fluid mechanics, open channel hydraulics, experiments in hydraulics |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 流域・河川の自然/水文過程/流出解析/土砂水理学/河床形態・河道形態/治水計画/利水計画/多目的ダム/河道設計/環境アセスメント
授業の進捗に応じた演習課題を課すので,それを解くこと。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | Nature of Watersheds and Rivers / Hydrologic Processes / Runoff Analysis / Sediment Hydraulics / Riverbed Morphology and Channel Morphology / Flood Control Planning / Water Use Planning / Multi-purpose Dams / River Channel Design / Environmental Assessment
Students are required to solve exercises according to the progress of the class. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 期末試験によって講義内容の理解度を評価する。降雨-流出過程,流出モデル,河川計画,流砂現象の基礎を正しく理解していることを合格の基準とする. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | A final exam will be used to evaluate the student's understanding of the lecture content. Successful completion of the course is based on an understanding of the basics of rainfall-runoff processes, runoff modeling, river planning, and sediment phenomena. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 流れの力学,開水路水理学,水理学実験の履修が望ましいが,未履修でも受講可能 連絡事項や事前資料配布等はTACTで行う |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Students are expected to have taken Introduction of fluid mechanics, open-channel hydraulics, and Experiments in Hydraulics, but may take the course even if they have not taken any of the above courses. Notices and materials will be distributed at TACT. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 講義の流れに沿ったプリント(講義スライドのPDF)をTACTで配布 |
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教科書【英語】 Textbook | | Printouts (PDFs of lecture slides) that follow the content of the lecture will be distributed at TACT. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 河川砂防技術基準(案)(1997),水圏水文学(水村和正,山海堂),河川工学(西畑勇夫,技報堂) |
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参考書【英語】 Reference Book | | River and Sabo technology benchmark (1997), Water area hydrology (Kazumasa Mizumura, Sankaido), River engineering (Isao Nishihata, Gihoudo) |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 授業の進捗に応じた演習課題を課すので,それを解くこと。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Students are required to solve exercises according to the progress of the class. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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