授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本講義の究極的な目的は、産業や経済といった社会活動を「切り口」に、人間社会を理解することである。
我々現代人は、「大転換期」と呼ばれる時代の変化の中を生きている。
産業、経済、科学技術、自然、そして、価値観や正義といった人間行動のベースに至るまで、「現状維持型」では、人間も組織も、社会の中で生き残るのが、たやすくない時代の到来と言っても過言ではない。
自分の置かれた位置付け、立場を理解し、新しい時代を築く一員として、正しい知識、新しい知識や情報を積極的に吸収し、取捨選択し、日々を暮らしていくことが迫られている。
本講義では、産業、経済を、人間の行動に視点を置き、①基礎的な知識の確認と、②新しい知識と情報の吸収、そして、③自分の知識体系の構築と、解釈や分析を自分なりにまとめ、さらに、④他人の意見も尊重しつつ、他の人と意見交換できるようになることを目標とする。知識の吸収はもちろんだが、センスの構築を目指せれば本望である。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The supreme target of this lecture is to understand the human society through Industry and economy.
We live in "the world of the big turning point".
We can not live without changing : industry, economy, technology,and the base of human beihg (justice, the sence of value and so on.)
We must understand where we are standing up in the present world, and recognize what we should do to live in "the next period".
The target of this lecture is to learn ① the basic knowledge, ② the new knoledge and information, and ③to rebuild your opinion,and ④to brush up your sence of telling your opinion and listening to your friends' opinions. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | ①現代社会の中で起きている社会的事象に対して、産業界、経済界を、人間の行動という視点から、分析ができるようになる。
②①のための基礎知識を身につける。また、今後の知識習得に関して自分なりの方法を確立する。
③ニュースや新聞記事などを見た時、まずは直観的な解釈を行うことが出来るようになる。さらに時間とともに、より深い分析が出来るようになる。
④③に関して、産業・経済社会や人間の行動に関して、自分の考えを持ち、必要に応じて自分の意見を人に伝えられるようになる。
⑤④に関して、他人の意見を聞いた時、自分との共通点・相違点を明確にするとともに、他人の意見も充分に尊重しつつ、自分の考えを述べられるようになる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | ①You can analyze the events of our society,the industry,and the economy through the human behavior.
②For ①, you can get the kowledge and the information. And also you can get the way to gather them.
③You can understand the TV news and the articles of the newspapers soon, and can begin to analyze them deeply.
④For ③, you can build your own opinion, and you can communicate about the topics each other.
⑤For ④, you can find the differences between your opinions and your friends' opinions, and exchange your opinions each other, respecting the differences. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1. 経済活動の礎となる現代社会を把握する① ~個人レベルで起きていることと集団レベルで起きていること~
2. 経済活動の礎となる現代社会を把握する② ~生活レベルで考える世界的視野と地域格差~
3. 経済活動の礎となる現代社会を把握する③ ~ライフステージでのキャリアとプライベート~
4. 一消費者として消費行動について考える① ~社会の中の自己の存在~
5. 一消費者として消費行動について考える② ~社会的環境の認知と消費~
6. 一消費者として消費行動について考える③ ~経済活動と家庭~
7. ビジネスマンとして人間行動① ~現代社会の中での置かれた状況~
8. ビジネスマンとして人間行動② ~日本特有の組織風土~
9. ビジネスマンとして人間行動③ ~過酷な職場と適応~
10. ビジネスマンとして人間行動④ ~産業組織とストレス~
11. ビジネスマンとして人間行動⑤ ~学際的に考えるストレス~
12. 事例の検証と分析とディカッション
13. 産業組織の問題と今後の展望① ~国際間の激動~
14. 産業組織の問題と今後の展望② ~伝統的組織とスピンアウターマインド~
15. 産業組織の問題と今後の展望③ ~事故や災害の中での産業維持と組織運営~ |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. The understanding of the base of our economic activities① ~personal and social~
2. The understanding of the base of our economic activities② ~our daily lives between the world and local~
3. The understanding of the base of our economic activities③ ~the career lives in the each stage of our lives~
4. The recognize our own activities as a consumer① ~the desisions in minds~
5. The recognize our own activities as a consumer② ~the consumption in our social lives ~
6. The recognize our own activities as a consumer③ ~the economic activities and families~
7. The human activities as a buisiness person① ~ in the present day ~
8. The human activities as a buisiness personi② ~the proper culture in Japanese society~
9. The human activities as a buisiness person③ ~the daptation to the severe work~
10. The human activities as a buisiness person④ ~our stress in the industrial society~
11. The human activities as a buisiness person⑤ ~the stress as the interdisciplinary ideas~
12. The case research,analysis,and discussion
13. The problems and our future visions about the industrial societies① ~the big changing of the world~
14. The problems and our future visions about the industrial societies② ~the cultural society and spinouter~
15. The problems and our future visions about the industrial societies③ ~keeping industry and society in the accidents and the disasters~ |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | ①定期試験時における試験
②発言、質問など授業への貢献度 (※教員判断による少加点) |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | ①Test in a testweek
②Commitment to the lecture ; giving us the questions, opinions,ideas, and so on during the lectures
(adding the small score with judge by the teacher) |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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教科書【日本語】 Textbook | | ①中矢俊博・上口晃(2017)『入門書を読む前の経済学入門』第四版(同文舘) ISBN 978-4-495-43624-7
②授業時の配布資料
③各授業時において、必要に応じて、書籍、記事などを伝達する場合がある。 |
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教科書【英語】 Textbook | | ①Nakaya"Nyumonsho wo yomumae no Keizaigaku nyumon",Doubunkan ISBN 978-4-495-43624-7
②The articles given during the lectures
③The introduced books, newspapers, magazines during the lectures, when we need. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | ①各社新聞
②専門書にとらわれることなく、プレジデント、NewsWeekなど、社会、産業、経済、社長や各界リーダーのインタビューなどの記事の載った新鮮な情報が取り入れられる書物を手に取る習慣を身につけてほしい。
③テレビ番組においても、報道番組やBSなどの世界視野の番組も積極的に見るように心がけ、社会の中で起きている出来事を理解するセンスを磨いてほしい。 |
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参考書【英語】 Reference Book | | ①Many kinds of newspapers
②Not only the proffesional books but also the magazines for the social and economic topics, or the interviews of the leaders of the companies and the countries ; such as "President", "Newsweek",and so on
③You should watch the TV programs for the news, the informations,and many kinds of reports actively ; NHK,BS… |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 復習中心で行って下さい。
①テキストの該当ページを指定しますので、目を通しておいて下さい。
②毎回の授業後、自分が学んだと思うことを、ノートにメモ程度でまとめておいて下さい。
必要に応じて次の講義で聞きます。
③関連する事項を、テレビ、ネット、新聞、雑誌などで、積極的に情報収集して下さい。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Please review mainly.
①I tell you the pages of the textbook after the lectures
②Please note the new ideas for you after any lecture. I ask you in the next lecture if we need.
③Please gather the informations about the lecture freely with TV,Internet,Newspapwrs,Magazines…. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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