学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
工学部
時間割コード
Registration Code
0896270
科目区分【日本語】
Course Category
関連専門科目(※ただし,エネルギー理工学科のみ専門科目)
科目区分【英語】
Course Category
Related Specialized Courses
科目名 【日本語】
Course Title
テクニカルライティング
科目名 【英語】
Course Title
Technical Writing
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
LELEITO Emanuel Langat ○ 曾 剛
担当教員 【英語】
Instructor
LELEITO Emanuel Langat ○ ZENG Gang
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 火曜日 5時限
Spring Tue 5
授業形態
Course style
講義
Lecture
学科・専攻【日本語】
Department / Program
共通
学科・専攻【英語】
Department / Program
common
必修・選択【日本語】
Required / Selected
選択
必修・選択【英語】
Required / Selected
Elective


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
科学技術的内容を他者に対して英語で発信するとき必要な論理的考え方とその表現手法を学び、英語での科学技術ライティングやプレゼンテーションへの応用を身に着ける。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course teaches scientific writing and presentation skills necessary for explaining technical content to others in English.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN))
この講義を習得することにより、以下のことができるようになることを目標とする。
1.論理的な考え方を理解し課題を構造化できる。
2.問題解決に至る文書構造を理解し構成できる。
3.科学技術論文のアブストラクトを英語で書ける。
4.上記を英語でプレゼンテーションやディベートに応用できる。
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
What you will get in this course:
1. Understand logical thinking and structure issues.
2. Understand and write the document structure that leads to problem-solving.
3. Write abstracts of scientific and technical papers in English.
4. Apply the above methods to presentations and debates in English.
バックグラウンドとなる科目【日本語】
Prerequisite Subjects
基礎から教えるため、バックグラウンドとなる科目は指定しない。
バックグラウンドとなる科目【英語】
Prerequisite Subjects
This course will be taught from the basics, background subjects are not specified.
授業の内容【日本語】
Course Content
1.リサーチスキル
 1.1 情報収集と批判的読み
 1.2論理的思考と論理の構造化
 1.3盗用・剽窃を避けるコツ
2.ライティングスキル
 2.1 文書構造の理解
 2.2 文書構造の構成
 2.3 アブストラクトを英語で書く
3.プレゼンテーションスキル
 3.1 スピーチ原稿の作成
 3.2 スライドの作成と発表
 3.3 質疑応答(Q&A)の効果的な対応方法

毎回の授業前に次回授業内容の参考情報を読んでおくこと。講義終了後は、レポート課題を課すので、必要に応じて自分で調査し、取り組むこと。また、これらのレポートと最終発表は評価の対象であるので、必ず提出と発表をすること。
授業の内容【英語】
Course Content
1. Research skills
 1.1 Academic literacy and critical reading
 1.2 Logical thinking and structuring logic
 1.3 Avoiding plagiarism
2. Writing skills
 2.1 Understanding document structure
 2.2 Organizing document structure
 2.3 Writing abstracts in English
3. Presentation skills
 3.1 Writing your speech
 3.2 Slide design and presentation
 3.3 Dealing effectively with Q & A

Students are required to read related contents of next lecture in advance. Reports will be assigned after each lecture, which should be completed independently by searching necessary information. Reports and final presentation will be used for evaluation.
成績評価の方法と基準【日本語】
Course Evaluation Method and Criteria
達成目標に対しての修得度をレポートと最終発表にて評価する。授業中に得た基本的なスキルを用いて論文のアブストラクトを書けること及び研究内容を発表できることを合格の基準とする。100点満点で60点以上を合格とします。
評価基準は以下のとおりです。
1) 各講師からのレポート(60%)と
2) 最終発表(40%)により、
目標達成度を評価する。
成績評価の方法と基準【英語】
Course Evaluation Method and Criteria
Based on reports and final presentation. Credits will be awarded to those students who can write abstracts and make an academic presentation using the basic skills learnt in class. On a scale of 0 to 100, the passing score is 60, with the scoring divided as follows:
1) Reports (60%): Each lecturer will ask you to prepare and submit reports to evaluate your understanding of the topics taught.
2) Presentation (40%): You will be asked to do a final presentation based on a combination of the skills learnt.
履修条件・注意事項【日本語】
Course Prerequisites / Notes
履修条件・注意事項【英語】
Course Prerequisites / Notes
No course prerequisites
教科書【日本語】
Textbook
教科書は指定しないが、毎回の授業で講義資料を配付する。
教科書【英語】
Textbook
No textbook is specified. Lecture materials will be distributed in each class.
参考書【日本語】
Reference Book
A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing) - Kate L. Turabian, Revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, Joseph Bizup, William T. FitzGerald and the University of Chicago Press Editorial Staff.
参考書【英語】
Reference Book
A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing) - Kate L. Turabian, Revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, Joseph Bizup, William T. FitzGerald and the University of Chicago Press Editorial Staff.
授業時間外学習の指示【日本語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
授業時間外学習の指示【英語】
Self-directed Learning Outside Course Hours
使用言語【英語】
Language used
English and Japanese
使用言語【日本語】
Language used
英語と日本語
授業開講形態等【日本語】
Lecture format, etc.
対面
授業開講形態等【英語】
Lecture format, etc.
Face-to-face
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】
Additional measures for remote class (on-demand class)
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】
Additional measures for remote class (on-demand class)