授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 私たちは個人と社会の相互作用の中に生きています。その極めて複雑なプロセスを可能にする認知基盤とはどのようなものでしょうか。本講義では、社会関係を維持することや信じること、協力することや敵対することなど、文化と時代を超えて存在する行動様式について認知科学の視点から解説する。人間行動を認知科学で考究する際の目標及びその内容の学際性について理解できることを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | We live within the dynamics of individual-society interactions. What cognitive foundations enable this profoundly intricate process? In this lecture, we will elucidate, from the perspective of cognitive science, the behavioral patterns that endure across cultures and epochs—such as the maintenance of social relationships, belief systems, cooperation, and hostility. The aim is to understand the interdisciplinary nature of the goals and content involved in studying human behavior through cognitive science. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | この講義により、学生は以下の学習目標を達成できることが期待されます。(1)認知科学の目標やその内容の学際性について説明できる。(2)認知科学の異なる研究分野の方法論について概観することができる。(3)人間の行動を考える際に、仕組みや機能、発達、進化などの多様な視点をもつことができる。(4)人間の行動に関する疑問や問いを見つけることができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | As a result of this lecture, it is expected that students will be able to achieve the following learning objectives: (1) Explain the goals and interdisciplinary nature of cognitive science. (2) Provide an overview of the methodologies in different research fields within cognitive science. (3) Possess diverse perspectives, including mechanisms, functions, development, and evolution, when considering human behavior. (4) Identify their own questions and inquiries related to human behavior. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 1. ガイダンス
2. 認知科学の概観
3. 社会をつくる認知基盤
4. 知識と能力の起源
5. 信じること
6. ヒトの協力性(1)
7. ヒトの協力性(2)
8. 好意と敵対
| 1. Guidance
2. Overview of Cognitive Science
3. Cognitive Foundations of Human Sociality
4. Origins of Knowledge and Abilities
5. Cognitive Science of Beliefs
6. Human Cooperativeness (Part 1)
7. Human Cooperativeness (Part 2)
8. Benevolence and Hostility |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 毎回授業後に提出するふりかえりショートレポートの内容で総合評価する。
※全授業回数のうち3分の2以上出席することが必要です。出席回数がこれに満たない場合、成績評価対象外となります。 | |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 授業で使用するスライドの抜粋を必要に応じて配布する。 | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 講義において説明した理論の理解度を確認するために課題を授業中に与える。 | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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