学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
医学部(保)
時間割コード
Registration Code
1733262
科目名 【日本語】
Course Title
生涯発達総論
科目名 【英語】
Course Title
Introduction to Human Development
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
担当教員 【日本語】
Instructor
佐野 美沙子 ○ 上村 純一 井上 倫恵
担当教員 【英語】
Instructor
SANO Misako ○ Uemura Jyunichi INOUE Tomoe
単位数
Credits
1
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春2期 水曜日 2時限
Spring2 Wed 2
必修・選択
Required / Selected
必修


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
人の発達を心身機能,活動,参加の視点から理解し,乳幼児期,学童期,青年期,成人期,老年期の各ステージの特徴と生涯発達の意味を理解する.乳幼児期の心身機能発達に焦点化して,理学療法.作業療法の治療学にベースとなる神経発達学的視点からの学びを重要視する.
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The aim of this course is to understand the meaning of life-span development and the characteristic of each stages; infancy, early childhood, childhood, adolescence, adulthood and old age. In addition, the course introduces the development of human beings based on physical and mental function, activities and participation in their daily lives. The course focuses on the development of physical and mental function in infancy and early childhood as well as neurodevelopmental science; the foundations of physiotherapy and occupational therapy.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
本授業では,以下の内容を身につけることを目標とする.
1.乳幼児期において,神経発達学的視点から感覚・運動・認知の発達を理解する.
2.養育者をはじめとする人や環境との相互関係性から乳幼児期,学童期,青年期,老年期の心身機能,活動,参加の発達を理解する.
3.成人期,老年期の特徴を予防学的視点からも理解することができる.
到達目標 【英語】
Objectives of the Course
By the end of this course, students should be able to understand the followings;
1. The development of sensory – motor – cognition in infancy and early childhood according to neurodevelopmental science.
2. The development of physical and mental function, activities, and participation in all the stages such as infancy, early childhood, childhood, adolescence, adulthood, and old age, by the relationship between people and environment.
3. The characteristic of human beings in their adulthood and old age from the view point of preventive science.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
対面講義を予定しています.

第1回(6/12) オリエンテーション・人間発達・発達理論①
第2回(6/19) 発達理論②・乳児の神経学的発達と運動
第3回(6/26) 定型発達:乳幼児の感覚-運動、認知発達
第4回(7/3) 定型発達:コミュニケーション・社会性・遊びの発達
第5回(7/10) 作業療法学から捉える成人期
第6回(7/17) 理学療法学から捉える老年期(井上先生)
第7回(7/24) 理学療法学から捉える成人期(井上先生)
第8回(7/31) 作業療法学から捉える老年期(西浦先生)
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
特になし
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
(評価の方法)レポート課題提出により成績評定する(井上先生分:25点、西浦先生分:15点、佐野分:60点).
(評価の基準)60点以上を合格とします。
教科書・テキスト
Textbook
人間発達とライフサイクル(教科書:理工学) 
参考書
Reference Book
特になし
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
教科書を用いて予習・復習をすることを推奨します。
授業の進め方
How to proceed with the class
本科目は作業療法学専攻・理学療法学専攻との合同にて開講します。
対面講義で進める予定です.
注意事項
Notice for Students
講義の開講形式については、NUCTを通じて周知するので、よく確認するようにしてください。
本授業に関する参照Webページ
Reference website for this Course
特になし
担当教員からのメッセージ
Message from the Instructor
人間発達についてステージごと、神経発達学をベースに学び理解を深めましょう。
使用言語
Language(s) for Instruction & Discussion
日本語
授業開講形態等
Lecture format, etc.
本科目は、原則として対面授業とします。
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
遠隔授業の際、zoomのURLはTACTにて周知します。