学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
人文・博前
時間割コード
Registration Code
2020708
科目区分
Course Category
専門科目
Specialized Courses
カリキュラム年度
Curriculum
2022年度入学以降
教育プログラム・分野・専門等
Major
英語文化学P
科目名 【日本語】
Course Title
英語習得論演習Ⅲ(2022入学~)
科目名 【英語】
Course Title
Seminar on English Acquisition III (Enrolled in/after 2022)
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
HUMEE5108B
担当教員 【日本語】
Instructor
山下 淳子 ○
担当教員 【英語】
Instructor
YAMASHITA Junko ○
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 火曜日 2時限
Spring Tue 2
隔年開講
Biennial class
単位数
Credits
2
対象学年
Year
他学部生の受講の可否
Propriety of Other department student's attendance
授業形態
Course style
演習
Seminar
教職【入学年度】
Teacher's License
2022年度入学以降
教職【教科】
Teacher's License
中高専修・英語
学芸員資格(該当の有無)
Curator's Qualifications
講義題目
Title


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
受講者が、第二言語習得研究(SLA)の歴史、基礎的理論、研究方法、最近の研究動向について学ぶことを目的とする。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
This course aims to help students acquire a fundamental understanding of Second Language Acquisition (SLA) research including its history, theories, methodologies, and recent trends.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
講者が、第二言語習得研究の自分に関心のある分野を中心に、基礎概念、理論、研究上の知見について説明でき、それを自分の研究テーマや英語教育に応用する力を向上させることを目標とする。
授業の内容や構成
Course Content / Plan
This course plans to cover the following fields of SLA research through lectures and class discussions.

1 Orientation
2 Early stages of SLA research
3 Various theories of SLA
4 Knowledge representation & processing
5 L1 influence
6 Various factors affecting SLA
7 Research method
8 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
9 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
11 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
12 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
13 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
14 Review of an article relevant to topics from Week 2 to 7
15 Summary
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
High motivation, Ability to understand academic articles in English
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
Term paper 70%, Contribution to the class presentation and discussion 30%
教科書・テキスト
Textbook
There is no designated textbook. Students will download lecture materials through electric journals or be given PDF files.
参考書
Reference Book
Guidance will be given according to students’ needs.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
Prepare for the course by reading lecture materials
Prepare for in-class presentation
Prepare for in-class discussion by listing up questions and discussion points.
Review course content and prepare questions, if any.
履修取り下げ制度(利用の有無)学部のみ
Course withdrawal
備考
Others
授業開講形態等
Lecture format, etc.
B-3)対面授業科目(一部遠隔:同時双方向・オンデマンドの併用)