学部・大学院区分
Undergraduate / Graduate
経・博前
時間割コード
Registration Code
2412103
科目名 【日本語】
Course Title
上級会計Ⅰ
科目名 【英語】
Course Title
Advanced Accounting Ⅰ
コースナンバリングコード
Course Numbering Code
ECOAC5111B
担当教員 【日本語】
Instracter's belongs
仙場 胡丹 ○
担当教員 【英語】
Instracter's belongs
SEMBA Hu Dan ○
担当教員配属【日本語】
Instracter's belongs
大学院経済学研究科
担当教員配属【英語】
Instracter's belongs
Graduate School of Economics
単位数
Credits
2
開講期・開講時間帯
Term / Day / Period
春 月曜日 3時限
Spring Mon 3
授業形態
Course style
講義
Lecture


授業の目的 【日本語】
Goals of the Course(JPN)
この授業では、最新の実証研究の論文を取り上げることにする。次のようなことを目的としています。
(1) 実証研究における理論の役割についての理解を深める。
(2) 財務会計の諸問題を検討するための実証研究で採用されている研究手法と研究デザインに関する知識を身につける。
(3)実証研究における様々な研究手法やデザインを批判的に分析し、評価し、応用することができる。
(4)実証研究を立案し、設計し、できれば実施することができる。
授業の目的 【英語】
Goals of the Course
The primary objective of the course is to provide an introduction to the current empirical research literature. The course aims to develop:
(1) An appreciation of the roles of theory in empirical research.
(2) A knowledge of the research methods and designs employed in empirical research to examine various financial accounting issues.
(3) An ability to critically analyze, evaluate, and apply various research methods and designs employed in empirical research.
(4) An ability to generate, design, and conduct empirical research.
到達目標 【日本語】
Objectives of the Course(JPN)
授業終了時に学生は、実証研究の背後にある理論について自分なりに説明でき、簡単な実証研究の立案ができる。At the end of the class, students should be able to explain the theory behind the empirical study in their own way and could design a simple empirical study.
授業の内容や構成
Course Content / Plan
(1) Campbell, J. L., Gee, K. H., & Wiebe, Z. (2022). The Determinants and Informativeness of Non-GAAP Revenue Disclosures. The Accounting Review, 97(7), 23–48. https://doi.org/10.2308/TAR-2020-0466
(2) Campbell, J. L., Gee, K. H., & Wiebe, Z. (2022)
(3) Jin, Y., Niu, F., Sheng, L., 2022. Fair Value Accounting for Property, Plant, and Equipment: Impact of IFRS 1 Adoption. Journal of International Accounting Research 21, 83–100. https://doi.org/10.2308/JIAR-2021-084
(4) Jin et al. (2022)
(5) Ahn, J., Hoitash, R., & Hoitash, U. (2020). Auditor Task-Specific Expertise: The Case of Fair Value Accounting. The Accounting Review, 95(3), 1–32. https://doi.org/10.2308/accr-52599
(6) Ahn, J., Hoitash, R., & Hoitash, U. (2020)
(7) Chychyla, R., Leone, A. J., & Minutti-Meza, M. (2019). Complexity of financial reporting standards and accounting expertise. Journal of Accounting and Economics, 67(1), 226–253. https://doi.org/10.1016/j.jacceco.2018.09.005
(8) Chychyla, R., Leone, A. J., & Minutti-Meza, M. (2019)
(9) Li, P., Song, C., Wang, J. J., & Zheng, H. (2022). CFOs’ audit experience and corporate disclosure quality: Evidence from China. Accounting & Finance, 62(3), 4013–4039. https://doi.org/10.1111/acfi.12914
(10) Li, P., Song, C., Wang, J. J., & Zheng, H. (2022)
(11) Zhang, P. F., & Shailer, G. (2022). The impact of audit committee expertise on external auditors’ disclosures of key audit matters. International Journal of Auditing, 26(2), 151–170. https://doi.org/10.1111/ijau.12256
(12) Zhang, P. F., & Shailer, G. (2022)
(13) Lamoreaux, P. T., Mowchan, M., & Zhang, W. (2022). Does PCAOB regulatory enforcement deter low quality audits? The Accounting Review. https://doi.org/10.2308/TAR-2020-0658
(14) Lamoreaux, P. T., Mowchan, M., & Zhang, W. (2022)
(15) Discussion
履修条件・関連する科目
Course Prerequisites and Related Courses
There is no requirement. Please feel ready to read academic papers. If possible, it is recommended that the students in this class have basic knowledge of accounting and statistics.
成績評価の方法と基準
Course Evaluation Method and Criteria
The valuation is divided into 2 parts: (1) Class presentations and discussions: 70-80%; (2) Research proposal: 20-30%. A grade of C or better for each is a requirement for acceptance.
The criterion for passing the course is the ability to use the knowledge and concepts gained in class to discuss any topics of accounting empirical research.
教科書・参考書
Textbook/Reference Book
No textbook is specified, but lecture materials will be assigned in each class.
課外学習等(授業時間外学習の指示)
Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours)
Read the material (paper) requested carefully, before you go to the classroom.
注意事項
Notice for Students
The discussion, presentation, and so on in this course can be conducted in English. Please notice that the paper in the class might change due to the professor's point of view, the students' conditions, and other things. 本講義は英語または日本語で開催するものであり、開催内容・使用する言語についても、参加者の状況・希望等に応じて変更することがあることをご理解ください。
授業開講形態等
Lecture format, etc.
原則対面形式。The classes are in a face-to-face style normally.
遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置
Additional measures for remote class (on-demand class)
教育レベルが1以下の場合、原則として対⾯授業とする。ただし、対⾯授業を希望しない学生には遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)でも受講できるよう、「対面・遠隔(同時双⽅向型またはオンデマンド型)の併⽤」とする。遠隔はTACT等で行う。なお、オンデマンド型の場合、教員への質問および授業に関する受講学⽣間の意⾒交換は、TACT機能「メッセージ」により⾏うこと。
※履修登録後(本通知以後)に授業形態等に変更がある場合には、TACTの授業サイトで案内します。
質問への対応方法
Office hour
講義の前や後で、直接質問できる。あるいはアポイントメントを取るなど、オフィス・アワーのセッティングをしてもらい、教員に質問できる。さらに、TACTを通じて、質問できる。You can ask questions directly before or after the lecture. Or, they can ask questions to the faculty member by making an appointment or other means to set up office hours. In addition, you can ask questions through TACT.