授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 物質情報論セミナーI-bに引き続き,モンテカルロ法に関する知識を定着・発展させるとともに,分子シミュレーション技術のうち,原子・分子の集合体における構造変化・運動・反応などの動的な物質情報を解析する技術を習得し,関連する基礎理論の調査能力・理解能力をいっそう発展・向上させる。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Following Materials Informatics I-b, this course deals with knowledge on Monte Carlo method. Among molecular simulation techniques, members acquire techniques to analyze dynamical information such as structure change, movement, reaction, etc. in atomic and molecular assemblies. This course enhances the development of students’ skill in survey and understanding of related basic theories more. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 終了時に,以下のことができるようになることを目標とする。
1)「授業の目的」で示した計算手法について理解し説明できる。
2)「授業の目的」で示した計算手法を用いた計算結果について議論できる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After studying all, student will be able to:
1) Understand and explain the calculation methods indicated in the course purpose.
2) Discuss the results obtained with the calculation methods indicated in the course purpose. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 拡張したモンテカルロシミュレーションや,分子動力学シミュレーション,ブラウン動力学シミュレーション,散逸粒子動力学シミュレーションなどについて,テキストや代表的な論文の輪講・議論を行う。学習効果を高めるために,典型的な研究例の調査・発表・議論も行う。
〔計画〕
1. 「内容」で示した計算手法について,テキストなどの題材を選ぶ。
2. 1で選んだ題材を用いて,輪講・議論を行う。
3. 「内容」で示した計算手法を用いた典型的な研究例を調査・発表・議論する。 | Each member gives a lecture in turn based on texts and representative papers for the sake of discussion on extended Monte Carlo simulation, molecular dynamics simulation, Brownian dynamics simulation, dissipative particle dynamics simulation, etc. In order to improve learning effect, we also conduct surveys, presentations, and discussions on typical research examples.
1. Select a subject about the calculation methods indicated above.
2. Each member gives a lecture in turn for the sake of discussion about the subject selected in 1.
3. Members survey typical research examples, in which the calculation methods indicated above are used, to make a presentation and discussion. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 特に履修条件は要しない。 | No registration requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーションや討論の適切さ60%,セミナーへの取組状況40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。履修取り下げ制度は用いない。欠席回数が4回以上の場合は「W(欠席)」とする。 | Your final grade will be calculated according to the following process: the quality of the presentation and discussion (60%) and the contribution to the seminar (40%). To pass, students must earn at least 60 points out of 100. Students who do not intend to complete the course do not need to submit a course withdrawal request form. If a student is absent 4 times or more during the quarter, the final grade will be a “W”. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 発表者が資料を作成し,配布する。教科書・参考文献は,必要に応じて指示する。 | The member in turn prepares materials and distributes them. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | プレゼンテーションの準備,資料作成。 | Preparation for presentation and of materials. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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