授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 物質情報論セミナーI-gに引き続き,原子・分子の集合体における時間的空間的構造・運動・反応などの物質情報が機能発現へと統合・組織化されるメカニズムの解明に,計算機シミュレーション技術を効果的に適用するためのモデリングやデータ解析手法を習得し,応用能力をいっそう発展・向上させる。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Following Materials Informatics I-g, this course deals with modeling and data analysis for effectively applying computer simulation technology to elucidate the mechanism by which material information such as temporal spatial structure, movement, reaction, etc. in atomic and molecular assemblies is integrated and organized into the appearance of function. This course further improves the students’ applied skills. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 終了時に,以下のことができるようになることを目標とする。
1)「授業の目的」で示したモデリング・データ解析手法について理解し説明できる。
2)「授業の目的」で示したモデリング・データ解析手法を用いた計算結果について議論できる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | After studying all, student will be able to:
1) Understand and explain the modeling and analysis methods indicated in the course purpose.
2) Discuss the results obtained with the modeling and analysis methods indicated in the course purpose. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | タンパク質や核酸を物質基盤とした生命現象や,産業分野における機能性物質・デバイス・システムの創成を主要対象として,モデリングやデータ解析などの具体例を記述したテキストや論文の輪講・議論を行う。学習効果を高めるために,最先端の研究例の調査・発表・議論も行う。
〔計画〕
1. 「内容」で示した研究課題に,計算機シミュレーション技術を効果的に適用するため,モデリングやデータ解析に関する必要な知識や理論を精査する。
2. 1に基づいてテキストなどの題材を選ぶ。
3. 2で選んだ題材を用いて,輪講・議論を行う。
4. 「内容」で示した研究課題を対象とした最先端のシミュレーション研究を調査・発表・議論する。 | Each member gives a lecture in turn, for the sake of discussion, based on texts and representative papers describing specific examples such as modeling and data analysis, mainly about the biological phenomena based on proteins and nucleic acids as substances and the creation of functional materials, devices, and systems in the industrial field. We also conduct surveys, presentations, and discussions of state-of-the-art research examples to enhance learning effect.
1. To apply computer simulation technology to the research topic indicated above, members carefully examine necessary basic knowledges and theories.
2. Select a subject based on 1.
3. Each member gives a lecture in turn for the sake of discussion about the subject selected in 2.
4. Members survey state-of-the-art simulation research for research topics indicated above, to make a presentation and discussion. |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | 特に履修条件は要しない。 | No registration requirements. |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | プレゼンテーションや討論の適切さ60%,セミナーへの取組状況40%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | Your final grade will be calculated according to the following process: the quality of the presentation and discussion (60%) and the contribution to the seminar (40%). To pass, students must earn at least 60 points out of 100. |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | 発表者が資料を作成し,配布する。教科書・参考文献は,必要に応じて指示する。 | The member in turn prepares materials and distributes them. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | プレゼンテーションの準備,資料作成。 | Preparation for presentation and of materials. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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