授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本演習は,情報哲学・情報社会設計論・グローバルメディア論のそれぞれの分野について,研究の実施や各種フィールド調査に必要な技術の習得,ならびに研究成果を論文や学会発表として公表するための実践的能力を習得することを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The aim of this course is to help students acquire the following:
(1) Skills for research and fieldstudies in philosophy of information, design of information society, and global media studies
(2) Practical ability to publish research results as academic papers and presentations |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN) | | 受講生は,研究発表に必要なプレゼンテーション能力の涵養に重点を置く。文献を批判的に読解するだけでなく,自らの研究成果を効果的に発信する能力の涵養に重点を置く。社会情報学演習cに続き,外国語でのプレゼンテーション能力の向上についても演習する。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students focus on developing the presentation skills required for research presentations. Focus not only on reading the literature critically, but also on developing the ability to effectively disseminate your research results. Following the social informatics c, students also practice improving presentation ability in foreign languages. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 社会情報学演習dでは,研究発表に必要なプレゼンテーション能力の涵養に重点を置く。
文献を批判的に読解するだけでなく,自らの研究成果を効果的に発信する能力の涵養に重点を置く。
社会情報学演習cに続き,外国語でのプレゼンテーション能力の向上についても演習する。
〔計画〕
1. よいプレゼンのための一般的ポイント
2. 分野の違いとプレゼンの型
3. 目的の違いとプレゼンの型
4. 口頭での表現法
5. 身振りでの表現法
6. プレゼンのためのデザイン(ポスター)
7. プレゼンのためのデザイン(スライド)
8. プレゼンのためのデザイン(各種配布資料) | Contents:
1. Important points in general
2. Presentation style peculiar to each research field
3. Presentation style peculiar to the research goal
4. Expression in oral presentation
5. Basic body movements
6. Basic rules of poster presentations
7. Basic rules of presentation slides
8. Basic rules for making handouts |
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履修条件・関連する科目 Course Prerequisites and Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 資料作成課題の評価50%,期末試験50%,合計100点満点で60点以上を合格とする。 | materials and the final exam |
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教科書・参考書 Textbook/Reference book | | プレゼンテーションの方法に関する文献で,各分野にふさわしいものを配布する。 | Literatures on presentation related to each research field are assigned during the class. |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 各回について配布資料の作成を求める。 | Students are requested to prepare materials for the class. |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Zoom等を利用し,質問やディスカッションを行う機会を設ける。 |
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