授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本授業では、凝縮系物理学の理論的研究課題を学生毎に提示し、その研究を遂行するために必要となる凝縮系の場の理論の発展的事項をセミナーを通して習得する。また、学生は研究の進捗状況や成果について研究室内で発表を行う。研究を遂行する際に論理的思考方法及び問題解決能力が培われ、発表によりプレゼンテーション能力を習得する。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this class, theoretical research subjects in condensed matter physics will be presented to each student, and the field theory necessary for carrying out the research will be learned through seminars. Students will also make presentations in the laboratory about the progress and results of their research. When carrying out research, logical thinking methods and problem-solving abilities will be improved, and presentation abilities will be acquired through presentations. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 凝縮系理論の発展的課題を習得すると共に、凝縮系理論の研究課題に取り組み、進捗状況の発表を行う。論理的思考方法、問題解決能力及び、プレゼンテーション能力を習得する。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | While learning the developmental issues of condensed system theory, work on the research issues of condensed system theory and report the progress. Acquire logical thinking, problem-solving skills, and presentation skills. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 授業計画 第1回:教員による研究指導:研究課題の背景・目的・意義 第2回:教員による研究指導:研究課題の解決方法 第3回:アンダーソン局在:スケーリング理論 第4回:アンダーソン局在:線形応答理論による伝導率の導出 第5回:量子ホール効果:磁場中の電子 第6回:量子ホール効果:ラフリンの思考実験 第7回:量子ホール効果:Thouless-Kohmoto-Nightingale-den Nijs公式とベリー位相 第8回:研究の進捗状況の発表 第9回:教員による研究指導:研究課題の解決方法 第10回:量子輸送現象:異常ホール効果の基礎 第11回:量子輸送現象:バンド間磁場効果と巨大反磁性 第12回:量子輸送現象:バルクエッジ対応 第13回:超伝導の理論:Ginzburg-Landau理論とゆらぎ 第14回:超伝導の理論:不純物効果 第15回:研究の進捗状況の発表 Class plan The 1st: Research guidance by faculty members: Background, purpose, and significance of research subjects The 2nd: Research guidance by faculty members: How to solve research problems The 3rd: Anderson localization: scaling theory The 4th: Anderson localization: derivation of conductivity by linear response theory The 6th: Quantum Hall effect: Electrons in a magnetic field The 6th: Quantum Hall effect: Laughlin's thought experiment The 7th: Quantum Hall effect: Thouless-Kohmoto-Nightingale-den Nijs formula and Berry phase The 8th: Presentation of research progress The 9th: Research guidance by faculty members: How to solve research problems The 10th: Quantum transport phenomenon: Basics of anomalous Hall effect The 11th: Quantum transport phenomenon: Interband magnetic field effect and giant diamagnetism The 12th: Quantum transport phenomenon: Bulk edge correspondence The 13th: Theory of superconductivity: Ginzburg-Landau theory and fluctuation The 14th: Theory of superconductivity: Impurity effect The 15th: Presentation of research progress |
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履修条件 Course Prerequisites | | |
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関連する科目 Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | |
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教科書・テキスト Textbook | | |
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参考書 Reference Book | | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | 原則対面。必要に応じてリアルタイム配信を併用する。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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