授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 本授業では、研究室メンバーが毎週担当して自身の研究課題の発表もしくは論文輪講とそれに伴う議論を通じて最先端の研究を批判的に評価する視野を養う。毎回の討論には、修士論文のための研究活動が毎週8時間以上の取り組みが必須である。?
具体的な内容としては、当該科目を履修する2年生は研究室の主なテーマである「プローブ顕微鏡」「一分子計測法」「X線結晶構造解析」「タンパク質の構造」「タンパク質の動態と機能」に関する修士論文研究の成果をまとめ、修士論文のまとめをメンバーに発表する。また、それ以外の回では討論を通じてタンパク質構造機能相関の研究の仕方を実地で学ぶ。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In this class, members of the laboratory are responsible for each week to cultivate a perspective to critically evaluate state-of-the-art research through announcement of his research topics or paper races and discussions accompanying it. For every discussion, research activities for the master thesis require more than 8 hours of effort every week. The second grade students taking the subjects will be asked about the main theme of the laboratory, "probe microscope" "single molecule measurement method" "X-ray crystal structure analysis" "structure of protein" "Dynamics of protein and Function" and summarizes the master's thesis to the members. In other times, the students will learn how to study the correlation of protein structure function through discussion. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 一分子生物物理学に関する最先端の研究を学ぶとともに、実験結果を解析し修士論文としてまとめる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Students will learn about the latest research in single molecule biophysics, and analyze and summarize the experimental results in a master's thesis. |
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授業の内容や構成 Course Content / Plan | | 第1回:スタッフによる最先端の研究紹介(1): プローブ顕微鏡
第2回:スタッフによる最先端の研究紹介(2): プローブ顕微鏡と生体試料計測
第3回:スタッフによる最先端の研究紹介(3): 一分子計測法
第4回:スタッフによる最先端の研究紹介(4): X線構造解析
第5回:スタッフによる最先端の研究紹介(5): タンパク質の構造
第6回:スタッフによる最先端の研究紹介(6): タンパク質の動態と機能(担当:内橋)
第7回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ: 高速原子間力顕微鏡
第8回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ:X線構造解析
第9回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ:一分子計測法
第10回:修士課程2年生による修士論文成果のまとめ: プローブ顕微鏡
第11回:学外の招待講演者による最先端研究の紹介
第12回:修士課程1年生による修士論文の中間報告:高速原子間力顕微鏡
第13回:修士課程1年生による修士論文の中間報告:X線構造解析
第14回:修士課程1年生による修士論文の中間報告:一分子蛍光顕微鏡
第15回:生体分子の構造機能相関の修士論文研究への取り組みのまとめ
授業後に毎回宿題を課すので、次回時に小レポートとして提出する。
1: Introduction of cutting-edge research by faculty staffs (1): Probe microscopy
2: State-of-the-art research introduction by faculty staffs (2): probe microscopy and biological sample imaging
3: Introduction of cutting-edge research by faculty staffs (3): Single molecule measurement method
4: State-of-the-art research introduction by faculty staffs (4): X-ray structural analysis
5: State-of-the-art research introduction by faculty staffs (5): Protein structure
6: State-of-the-art research introduction by faculty staffs (6): Dynamics and functions of proteins
7: Summary of master's thesis results by master's course second grader: high-speed atomic force microscopy
8: Summary of master's thesis results by master's course second grader: X-ray structural analysis
9: Summary of master's thesis results by master's course second grader: single molecule imaging
10: Summary of master's thesis results by master's course second grader: Probe microscopy
11: Introduction of state-of-the-art research by invited speakers outside the university
12: Midterm report of master's thesis by master's course 1st grade: high-speed atomic force microscope
13: Midterm report of master's thesis by master's course 1st grade students: X-ray structural analysis
14: Midterm report of master's thesis by master's course 1st grade: Single molecule fluorescence microscopy
15: Summary of efforts to research master's thesis of structural function correlation of biomolecules
Students should submit a small report for subjects indicated during each class. |
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履修条件 Course Prerequisites | | |
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関連する科目 Related Courses | | |
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成績評価の方法と基準 Course Evaluation Method and Criteria | | 担当回の発表内容、および各回の議論への取り組みを総合的に評価する。
修士論文の執筆に必要な生体一分子計測の関する基本的な概念や用語を正しく理解していることを合格の基準とする。 |
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教科書・テキスト Textbook | | 教科書は指定しないが、毎回の授業で講義資料を配付する。 |
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参考書 Reference Book | | |
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課外学習等(授業時間外学習の指示) Study Load(Self-directed Learning Outside Course Hours) | | 適宜、指示する。
To be specified occasionally |
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注意事項 Notice for Students | | |
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他学科聴講の可否 Propriety of Other department student's attendance | | |
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他学科聴講の条件 Conditions of Other department student's attendance | | |
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レベル Level | | |
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キーワード Keyword | | |
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履修の際のアドバイス Advice | | |
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授業開講形態等 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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