授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | マイクロ・ナノスケール領域の機械科学・工学を中心とした学際的な教育・研究を進め,工学的課題を自立的に分析・解決し,さらに新領域に発展させる能力の育成を目指す. この講義の習得により,生体の運動・調節メカニズム,構造および情報伝達機構に関する基礎知識を習得することを目的とする. |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Interdisciplinary education and research centered on mechanical science and engineering in the micro/nano-scale area, improvement of ability on autonomous analysis and resolution of engineering issues, and the ability to develop into new areas are promoted. The purpose of this lecture is for students to acquire basic knowledge of actuation and regulation mechanism, structure and information transmission mechanism of living body. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | マイクロ・ナノスケール領域の機械科学・工学を中心とした学際的な教育・研究を進め,工学的課題を自立的に分析・解決し,さらに新領域に発展させる能力の育成を目指す. この講義の習得により,生体の運動・調節メカニズム,構造および情報伝達機構に関する基礎知識を習得することを目的とする. |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | Interdisciplinary education and research centered on mechanical science and engineering in the micro/nano-scale area, improvement of ability on autonomous analysis and resolution of engineering issues, and the ability to develop into new areas are promoted. The purpose of this lecture is for students to acquire basic knowledge of actuation and regulation mechanism, structure and information transmission mechanism of living body. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | アクチュエータ工学,センシング工学,メカトロニクス工学,生体工学,計測基礎論 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | Actuator Engineering, Sensing Engineering, Mechatronics Engineering, Basic Course on Biomedical Engineering, Fundamentals of Measurements |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 1. 生物・生体組織の運動機構 2. 生物・生体組織の調節機構 3. 生体の階層構造、力学的メカニズムと自己修復機能 4. 生体の感覚と情報伝達機構
毎講義終了時に,次回講義での発表課題およびレポートを課す. |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1. The actuation mechanism of living organisms 2. Regulation mechanism of organisms and living tissues 3. Biological hierarchical structure, mechanical mechanism and self-healing function 4. Biological sensation and information transmission mechanism
At the end of each lecture, presentation theme and report for the next lecture will be imposed. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 生体の運動・調節メカニズム,構造および情報伝達機構に関する基礎知識の修得度を,毎回の授業におけるレポートおよび発表により評価し,基礎知識の修得が認められれば単位修得とし,その修得度合いに応じて成績に反映させる. |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | The degree of acquisition of basic knowledge of micro/nano mechanical engineering related to robotics, biosystems, and biomedical engineering is evaluated by reports and presenttions in each class and is reflected on grades. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 履修条件は要さない.
なお,授業は対面・遠隔(双方向通信型)の併用で行う。 遠隔授業はTeamsで行う。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No registration requirements required.
The classes will be conducted both face-to-face and remotely (interactive communication type). Remote classes will be conducted using Teams. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 個別に指定する特定の教科書や参考書はありませんが,必要な資料や印刷物は、授業の進捗状況と生徒の理解に応じて適切に配布および指定されます. |
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教科書【英語】 Textbook | | Although there is no specific textbook or reference book to be specified individually, necessary materials and prints are distributed and specified as appropriate according to the progress of the class and the students' understanding. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | I will introduce appropriate references as the lecture progresses. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | A report assignment related to each lecture will be assigned. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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