授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 博士前期課程では、専門家としての必要な知識・技術の取得からはじまり、専門分野にとらわれない独創的な視点や考え方、および自身の考えや成果を国内外に発信するスキルの習得を目的に、修士研究を軸にした研究教育が展開されます。本講座では、修士研究の内容を毎週のゼミナールにおいてプレゼンテーションおよび議論することで、情報発信能力および説明能力を養います。また、単に研究成果を発表するだけでなく、客観的な視点から常に研究内容や研究方法を再構築し最適な進め方を探るための企画力および実行力を高めることも目的とします。 本講座を通して、エネルギー理工学セミナー1Bで習得した以下の技能および能力をさらに深化・発展させることを目標とします。
(1) 専門的な知識・技術および考え方。 (2) 得られた成果を国内学に向けて広く発信し、議論する能力。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | In the master's program, students begin by acquiring the knowledge and skills necessary to be an expert, and aim to acquire creative perspectives and ways of thinking that are not bound by their specialized fields, as well as the skills to disseminate their own ideas and achievements both domestically and internationally. Research and education centered on master's research will be developed. In this course, students will develop their ability to transmit information and explain by presenting and discussing the content of their master's research in weekly seminars. In addition to simply announcing research results, the aim is to constantly reconstruct research content and research methods from an objective point of view, and to improve planning and execution skills to find the best way to proceed. Through this course, we aim to further deepen and develop the following skills and abilities acquired in Energy Science and Engineering Seminar 1B. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 博士前期課程では、専門家としての必要な知識・技術の取得からはじまり、専門分野にとらわれない独創的な視点や考え方、および自身の考えや成果を国内外に発信するスキルの習得を目的に、修士研究を軸にした研究教育が展開されます。本講座では、修士研究の内容を毎週のゼミナールにおいてプレゼンテーションおよび議論することで、情報発信能力および説明能力を養います。また、単に研究成果を発表するだけでなく、客観的な視点から常に研究内容や研究方法を再構築し最適な進め方を探るための企画力および実行力を高めることも目的とします。 本講座を通して、エネルギー理工学セミナー1Bで習得した以下の技能および能力をさらに深化・発展させることを目標とします。
(1) 専門的な知識・技術および考え方。 (2) 得られた成果を国内学に向けて広く発信し、議論する能力。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | In the master's program, students begin by acquiring the knowledge and skills necessary to be an expert, and aim to acquire creative perspectives and ways of thinking that are not bound by their specialized fields, as well as the skills to disseminate their own ideas and achievements both domestically and internationally. Research and education centered on master's research will be developed. In this course, students will develop their ability to transmit information and explain by presenting and discussing the content of their master's research in weekly seminars. In addition to simply announcing research results, the aim is to constantly reconstruct research content and research methods from an objective point of view, and to improve planning and execution skills to find the best way to proceed. Through this course, we aim to further deepen and develop the following skills and abilities acquired in Energy Science and Engineering Seminar 1B. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | ・エネルギーナノマテリアル科学 ・量子材料科学 ・物性物理学 ・エネルギー理工学セミナー1A ・エネルギー理工学セミナー1B |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | ・Energy nanomaterials science ・Quantum materials science ・Solid-state physics ・Energy Engineering Seminar 1A ・Energy Engineering Seminar 1B |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 以下の内容について詳細に検討しながら、具体的な解決策や方法論を検討し、研究実施計画および実施内容ついて議論します。セミナーでの発表に先立ち、発表内容(研究実施計画や実施内)および発表資料について十分な時間をかけて検討しておくようにしてください。
(1)ナノマテリアル(ナノカーボン材料、有機金属骨格体、ナノ粒子、機能薄膜)の構造、機能、および物性 (2)ナノマテリアルの機能や物性を明らかにするためのマルチスケール計測手法および装置開発 (3)ナノマテリアルの機能や物性を制御するための新しい方法論 (4)ナノマテリアルの様々な分野(医学、電子工学、化学、環境工学など)への応用 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | While examining the following contents in detail, we will consider specific solutions and methodologies, and discuss the research implementation plan and implementation details. Prior to presenting at the seminar, please take sufficient time to consider the content of your presentation (research implementation plan and implementation) and presentation materials.
(1) Structure, function, and physical properties of nanomaterials (nanocarbon materials, organometallic skeletons, nanoparticles, functional thin films) (2) Development of multi-scale measurement methods and equipment to clarify the functions and physical properties of nanomaterials (3) New methodologies for controlling the functions and physical properties of nanomaterials (4) Applications of nanomaterials in various fields (medicine, electronics, chemistry, environmental engineering, etc.) |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 修士研究における各研究項目の立案と実施を独力で進め、その内容を毎回のゼミナールで発表・議論することを合格条件とします。さらに、現在の科学・技術を鑑みて、得られた研究成果の位置づけができていることや、研究内容を高めるための新規な提案が具体的にできれば、必要に応じて成績に反映します。また、他の学生や研究者との活発な議論も評価します。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Students must independently plan and implement each research item in their master's research, and present and discuss the content at each seminar. Furthermore, in light of current science and technology, if the results of the research obtained can be positioned, and if new proposals to improve the content of the research can be concretely made, they will be reflected in the grades as necessary. We also value lively discussions with other students and researchers. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | No course requirements are imposed. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 各自の研究内容に応じて、総説論文や最新の研究論文などを随時指定します。 |
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教科書【英語】 Textbook | | Review papers and the latest research papers will be designated as needed, depending on the content of each student's research. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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