授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 学生は本講義を通じて、環境保全活動や環境技術に関する専門知識や工学的手法の、実社会への活用事例を学ぶことができる。本講義は、実践的な社会基盤整備を行うリーダーとしての素養を身に付けることを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | The purpose of this course is to acquire practical skills as a leader in developing infrastructure by learning examples of how to apply the expertise and engineering techniques related to environmental conservation activities and technologies to the real world. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | この講義では、受講者が以下の知識・能力を身に付けることを目標とする。 1. 環境保全活動と環境技術の実例を理解できる。 2. 上記の実例が、関連科目で履修した内容とどのように結びつくのか、理論的な大きな枠組みで考え,説明することができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | The objective of this lecture is to acquire the following knowledge and skills. 1. Understand examples of environmental conservation activities and environmental technologies. 2. Be able to consider and explain in a large theoretical framework how the above examples relate to the content taken in related subjects. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 本授業では、環境保全活動や環境技術に優位性を持つ、主に中部地域の企業の方を招き、実務での最新の環境への取り組みについて講義を受ける。
1.企業による講演と議論 企業の方より環境保全活動や環境技術の実例に関する講演を聞き、その内容について議論を行う。 以下は、2023年度の講師の例。講師は年によって異なる場合がある。 ・国連地域開発センター ・中日本高速道路 ・ブラザー工業 ・東芝 ・JICA ・トヨタ自動車
2.グループ発表 講演の内容とこれまでに他科目等で学習した内容を踏まえ、理論と実践との結びつきについてグループディスカッションを行い、その結果をとりまとめて発表する。
授業はすべて英語で実施する。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | In this class, lecturers are invited from companies mainly in the Chubu region, which has an advantage in environmental conservation activities and environmental technologies, for lectures on the latest environmental initiatives in business.
1. Lectures by companies and discussions Listen to lectures on application examples of environmental conservation activities and environmental technologies from companies and discuss their contents. The list of the companies in 2023 was as below. The lecturers may vary from year to year.
- United Nations Centre for Regional Development - Central Nippon Expressway (NEXCO CENTRAL) - Brother Industries, Ltd. - TOSHIBA - JICA - TOYOTA
2. Group presentations Based on the contents of the lectures and the contents learned in other subjects, a group discussion will be held on the connection between theory and practice, and the results will be presented.
All classes will be conducted in English. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 毎回出席することが必須である。講義は、基本的に英語で行われる。授業への出席率が80%未満の者は不可とする。グループプレゼンテーションおよびディスカッションへの貢献により評価する。環境保全活動と環境技術の実例を理解し、理論と実践の関係について論理的に説明できることを合格の条件とする。 なお、授業への出席率が80%に満たない場合は合格としない。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Evaluation is based on contributions to group presentations and discussions. Requirements to pass are to be able to understand the examples of environmental conservation activities and environmental technologies, and to be able to logically explain the relationship between theory and practice. Student will fail if the class attendance rate is less than 80%. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | ・主に中部地域の企業に講義を依頼しているが,これらは他に聴講できる機会が稀であり,大変有意義で充実した内容であるため,履修を強く推奨する. ・サステイナブル都市学等、土木工学専攻で実施する国際プログラム(Forefront programやNUGELP)の指定科目を履修していることが望ましいが、これらの科目を履修していない学生も受講することができる。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | - The lecturers are from companies globally active. It is a valuable opportunity to provide lectures from them and have mutual discussions. - No course conditions are imposed. - It is preferable to take the designated courses of international programs (Forefront program and NUGELP) conducted by the Department of Civil and Environmental Engineering, such as Sustainable City Studies, but students who have not taken the courses can attend this course. |
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教科書【日本語】 Textbook | | 授業ごとに使用するスライド等を資料として配布する。 |
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教科書【英語】 Textbook | | Handouts will be distributed at each class. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | Reference literature will be introduced as needed. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 毎回の講義の後、講演内容に関するリアクションペーパーの提出を求める。グループ発表においては、講義時間外に資料収集や発表資料の準備を行うこと。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | After each lecture, students will be asked to submit a reaction paper on the content of the lecture. For group presentations, collect materials and prepare presentation materials outside of class hours. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | 基本的に対面とするが,講師の都合によりZoom等によるオンライン講義を一部含む場合がある.授業形態に変更がある場合には,TACTの授業サイトにて案内する. |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | The course will be basically held in person, while some of the classes may be online by Zoom depending on the lecturers' availability. If there is a change in the class format, students will be notified on the TACT website. |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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