授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 我が国の産業のバックグラウンド又は最先端を担うべきベンチャー企業の層が薄いことは頻繁に指摘される。その原因の一部は、制度の違いによるが、欧米の研究者や大学生との意識の差に起因する所も少なくない。本講座では、「大学の研究」を事業化/起業する際の技術者・研究者として必要な基本的な知識と目標を明確に教授する。大学の研究成果をベースにした技術開発・事業化、企業内起業やベンチャー起業の実例を示し、研究を生かしたベンチャービジネスを考える。 本講義により、起業や特許に対する最低限の知識の習得ともにアントレプレナーマインドの形成が行える。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | People often point out that the layer of startup companies should assume the leading edge is thin. Part of the cause depends on the system, but in many cases, it is due to the difference in perceptions of the entrepreneurship between East and Western researchers. In this course, you study the basic knowledge and goals required as engineers and researchers when commercializing/starting a “university research.” We will show examples of technology development and commercialization based on research results of universities, entrepreneurship in companies and venture startups, and consider venture business utilizing research. Through this lecture, entrepreneurs' mindsets will be formed as well as minimum knowledge of patents. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | 我が国の産業のバックグラウンド又は最先端を担うべきベンチャー企業の層が薄いことは頻繁に指摘される。その原因の一部は、制度の違いによるが、欧米の研究者や大学生との意識の差に起因する所も少なくない。本講座では、「大学の研究」を事業化/起業する際の技術者・研究者として必要な基本的な知識と目標を明確に教授する。大学の研究成果をベースにした技術開発・事業化、企業内起業やベンチャー起業の実例を示し、研究を生かしたベンチャービジネスを考える。 本講義により、起業や特許に対する最低限の知識の習得ともにアントレプレナーマインドの形成が行える。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | People often point out that the layer of startup companies should assume the leading edge is thin. Part of the cause depends on the system, but in many cases, it is due to the difference in perceptions of the entrepreneurship between East and Western researchers. In this course, you study the basic knowledge and goals required as engineers and researchers when commercializing/starting a “university research.” We will show examples of technology development and commercialization based on research results of universities, entrepreneurship in companies and venture startups, and consider venture business utilizing research. Through this lecture, entrepreneurs' mindsets will be formed as well as minimum knowledge of patents. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | 卒業研究、修士課程の研究の知識を身につけておくことが望ましい。 |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 我が国のベンチャービジネスの動向や環境を通して、実際に、自身がベンチャービジネスを立ち上げる際に必要なことを考える。 1. 事業化と起業 なぜベンチャー起業か ---リスクとメリット--- 2. 事業化と起業の知識と準備 ---技術者・研究者として抑えるべきポイント--- 3. 大学の研究から事業化・起業へ ---企業における研究開発の進め方--- 4. 事業化の推進 ---事業化のための様々な交渉と市場調査--- 5. イノベーション論 6. モビリティ分野の事例 7. バイオ、医療分野の事例 8. 電子デバイス分野の事例 9. 技術マネージメント(特許等) 10. まとめ レポートを課すので、講義を受けながら、自身の興味や問題点を抽出して、議論しておくこと。 |
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授業の内容【英語】 Course Content | | Through the trend and environment of venture business in our country, we will consider what is necessary to actually and personally launch a venture business. 1. commercialization and entrepreneurship Why venture business ---Risks and advantages 2. knowledge and preparation for commercialization and entrepreneurship ---points to keep in mind as an engineer/researcher 3. from university research to commercialization/start-up --- how to proceed with R&D in a company 4. promotion of commercialization ---negotiations and market research for commercialization ----. 5. innovation theory 6. case studies in the mobility field 7. biotechnology and medical fields 8. case studies in the field of electronic devices 9. technology management (patents, etc.) 10. summary A report will be assigned, so students should identify and discuss their own interests and issues while attending the lecture. |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | レポートにより評価する。講義の中の諸問題に対応したスタートアップに関して、その問題点と解決法を理解していることが合格の判断基準となる。レポート内容を総合的に評価し、60点以上を合格とする。新たなビジネスの提案は、高く評価する。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Evaluate based on self-made problem report Understanding the problems and solutions for startups that respond to the problems in the lecture is a criterion for success. The contents of the report are comprehensively evaluated, and a score of 60 or more is considered acceptable. New business proposals will be appreciated. |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | 【実施形態】 オンライン形式(URLはNUCTから連絡する)
【履修条件】 特に履修要件は設けない、スタートアップに興味がある受講生を望む。
【注意事項!】 履修を希望する学生は履修登録後、NUCT上の「ベンチャー・ビジネス特論I」のメンバー登録を必ず行っておくこと。 ※講義に関する連絡は全てNUCTから連絡を行うので注意 履修登録期間および修正期間に履修登録が間に合わなかった学生は、 NUCTからベンチャー・ビジネス特論Iを登録すること。 また、本講義は全てオンライン会議ツールを用いた遠隔講義とする |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | Do not have any special requirements. We hope students who are interested in startups.
【Important Notes!】 Students who wish to take the course will be able to register for the "Focus on Venture Business I" at NUCT after they have registered for the course. ※Note that all contacts from NUCT are available for the lectures. Students who missed the registration period should register the page of "Focus on Venture Business I" on the NUCT website. In addition, all lectures will be conducted remotely using online conferencing tools. |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | Distribute materials as appropriate. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | 「アントレプレナーシップ教科書」松重和美監修/三枝省三・竹本拓治編著 その他、適宜指導 |
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参考書【英語】 Reference Book | | |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | |
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