授業の目的 【日本語】 Goals of the Course(JPN) | | 少資源国の我が国にとって, エネルギー問題は日本社会全体に関わる最重要課題の1つである。我が国にとって今後重要な電源候補である火力・原子力・再生可能エネルギー・核融合を考えても, 単に工学的な技術開発だけでなく環境学・経済学・法学・社会学・哲学など様々な学術分野が大きく関わっている。したがって, これからは, エネルギーの川上から川下まで一気通貫した超学際教育による人材育成が必要不可欠となる。本講義では、様々な分野において第一線で活躍されている学内・学外講師による多様な講義とグループワークを通じて, エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得ると同時に, 2030年目標であるSDGsの視点を踏まえて, 2050年のエネルギー・社会問題を見通せる眼力と問題抽出・解決能力の基礎スキルを獲得することを目的とする。 |
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授業の目的 【英語】 Goals of the Course | | Since Japan is a resource-poor country, the energy problem is one of the most important issues related to the whole of Japanese society. When considering thermal, nuclear, renewable, and nuclear fusion energy as important power source candidates for Japan’s future needs, development in technology as well as the involvement of academic fields such as environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy are, needless to say, but integral.
Therefore, it will be indispensable to develop human resources through transdisciplinary education, so we can more fully understand the influence of both the production and the consequence of Japan’s energy choices for today and in the future.
The purpose of this course is to acquire general, but multi-faceted knowledge of energy, environmental science, economics, law, sociology, and philosophy through lectures and group work by on-campus and off-campus instructors who are active on the front lines of their respective fields and to acquire basic skills of ability to extract and solve energy and social problems in 2050 from the prospective of SDGs-2030. |
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到達目標 【日本語】 Objectives of the Course(JPN)) | | ●エネルギー学・環境学・経済学・法学・社会学・哲学に関する俯瞰的・複眼的な知識を得る。
●グループワークを通じて, 司会進行・取りまとめ・プレゼンのスキルを習得する。
●2030年達成目標としたSDGsの視点から自分が解決したい2050年のエネルギー・社会で想定される問題を抽出し, 解決に向けての自分の考えを提言することができる。 |
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到達目標 【英語】 Objectives of the Course | | ●To acquire general yet multi-faceted knowledge of energetics, environmental studies, economics, law, sociology, and philosophy.
●To acquire moderating, coordinating, and presenting skills through group work.
● To extract the problems that can be expected in the energy using Japanese society of 2050 and to present the ideas toward their solutions from the perspective of the SDGs-2030. |
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バックグラウンドとなる科目【日本語】 Prerequisite Subjects | | |
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バックグラウンドとなる科目【英語】 Prerequisite Subjects | | |
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授業の内容【日本語】 Course Content | | 第 1回(10月3日16:30–18:00@ES033講義室):ガイダンス
第 2− 3回(10月10, 17日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:浦田真由 (情報学研究科・准教授)
授業題目:「ICTを活用した社会システムデザイン」
第 4− 5回(10月24, 31日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:牧 敦(日立基礎研究所・主管研究員)
授業題目:「脳科学〜心に響くデザイン〜」
第 6− 7回(11月7, 14日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:白井 均(元日立総合計画研究所・社長)
授業題目:「地政学・地経学・技術地政学・環境地政学」
第 8− 9回(11月21, 28日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:谷口恭彦(富士フイルムヘルスケア・社長付)
授業題目:「ヘルケアという社会課題」
第10−11回(12月5, 12日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:岡田 猛(東京大学・教授)
授業題目:「デザイン思考からアート思考へ」
第12回(12月19日16:30–18:00@ES033講義室)
講師:池上浩一(野村ホールディングス フィナンシャル・ウエルビーイング室SCO)
授業題目:「グローバル化する世界と資本市場の果たす役割」
第13–16回(12月26日, 1月16, 23, 30日16:30–18:00@ES033講義室)
受講者各自発表(プレゼン10分+質疑応答5分) |
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授業の内容【英語】 Course Content | | 1st session (October 3rd 16:30–18:00@ES033 lecture room): Guidance
2nd-3rd (October 10th and 17th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Mayu Urata (Graduate School of Informatics, Associate Professor)
Class title: “Social system design using ICT”
4th-5th (October 24th and 31st 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Atsushi Maki (Hitachi Research Institute, Principal Researcher)
Class title: “Brain Science ~Design that touches the heart~”
6th-7th (November 7th and 14th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Hitoshi Shirai (Former Hitachi Planning Institute, President)
Class title: "Geopolitics, Geoeconomics, Technological Geopolitics, Environmental Geopolitics"
8th-9th (November 21st and 28th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Yasuhiko Taniguchi (Fujifilm Healthcare, Presidential advisor)
Class title: “Social issue of health care”
10th-11th (December 5th and 12th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Takeshi Okada (Professor, University of Tokyo)
Class title: “From design thinking to art thinking”
12th (December 19th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Lecturer: Koichi Ikegami (Nomura Holdings Financial Wellbeing Office SCO)
Class title: “The globalizing world and the role played by capital markets”
13th–16th (December 26th, January 16th, 23rd, 30th 16:30–18:00@ES033 lecture room)
Presentation by each participant (10 minutes presentation + 5 minutes Q&A) |
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成績評価の方法と基準【日本語】 Course Evaluation Method and Criteria | | 成績評価は合格・不合格により行なう。評価基準は主に次の2点に基づき総合的に評価する。
①各講師から出される課題について想定される異分野の学生との知識の共有・意見交換など積極的にグループワークに取り組んでいるか。
②授業の目的に沿った課題発表・レポート作成を行っているか。 |
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成績評価の方法と基準【英語】 Course Evaluation Method and Criteria | | Grades will be evaluated on a pass/fail basis. The evaluation criteria will be comprehensively evaluated mainly based on the following two points.
(1) Are students actively engaged in group work, such as sharing knowledge and exchanging opinions with students from different fields, regarding the assignments given by each lecturer?
②Are students presenting assignments and writing reports in line with the purpose of the class? |
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履修条件・注意事項【日本語】 Course Prerequisites / Notes | | ●オリエンテーションに必ず出席し, SDPsの趣旨と導入科目であることを理解した上で, 受講すること。
●自然科学・社会科学との超学際領域に興味を持って積極的に参画できること。
●定員30名を超える場合は選考する。 |
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履修条件・注意事項【英語】 Course Prerequisites / Notes | | ●Be sure to attend the orientation and understand the purpose of the SDPs and that they are introductory subjects before taking them.
●Be able to actively participate with an interest in transdisciplinary fields involving natural sciences and social sciences.
●If the number of applicants exceeds 30, a selection will be made. |
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教科書【日本語】 Textbook | | |
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教科書【英語】 Textbook | | Each lecturer distributes materials according to the theme. |
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参考書【日本語】 Reference Book | | |
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参考書【英語】 Reference Book | | Each instructor will show it in class as needed. |
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授業時間外学習の指示【日本語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | 各講師がテーマに応じ, 課外学習についての具体的な指示を行う。 |
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授業時間外学習の指示【英語】 Self-directed Learning Outside Course Hours | | Each instructor will give specific instructions for extracurricular study according to the theme. |
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使用言語【英語】 Language used | | |
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使用言語【日本語】 Language used | | |
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授業開講形態等【日本語】 Lecture format, etc. | | |
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授業開講形態等【英語】 Lecture format, etc. | | Classes, group work and presentations in Japanese |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【日本語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | 基本的には対面形式で授業・グループワークを行うが、やむを得ない事情がある場合はハイブリッド形式で対応する。 |
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遠隔授業(オンデマンド型)で行う場合の追加措置【英語】 Additional measures for remote class (on-demand class) | | Classes and group work are basically conducted in a face-to-face format, but if there are unavoidable circumstances, a hybrid format will be used. |
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